Selamat berkunjung ke blog saya. Semoga kunjungan anda dengan niat yang baik. Blog ini sekadar mengisi ruang waktu cerita hidup saya dan aktiviti homeschooling saya bersama anak-anak. Semoga bermanfaat untuk semua. Wassalam.

Lovely Followers

Tuesday, 10 July 2012

-Kukur Kelapa-


Zaman serba moden hari ini, masih ada lagikah yang menggunakan kukur kelapa tradisional? Selalunya dah ramai yang pakai mesin je kan dan nak lagi mudah beli santan yang dah siap kat pasaraya.. Aku pun memang beli yang dah siap je. Yelah mana nak cari kelapa bila dah jadi perantau ni... Lagipun aku tak pernah pun guna mesin kelapa dan memang tak kan berani cuba lah.. Yang aku tahu dan boleh buat bila pakai kukur kelapa tradisional.. Kat rumah Bondaku masih dipakai dengan jayanya yer dan itulah yang selalu diguna. Bukan tak mahu pakai mesin tapi mesin kelapa pun takde kat rumah Bonda disebabkan Bondaku itu pun takut jugak.. Kalau adik beradik lain pandailah pakai mesin kelapa tu.. 

Adam kalau tengok grandma dia tengah kukur kelapa mesti dia nak tumpang duduk kat belakang... Dia boleh kata macam naik kuda.. Hahaha.... Ada-ada saje kamu ye dak Adam. Tapi manalah muatkan.....

 Mula-mula koyok nyior tu dulu yer... Paham ke koyok nyior tu ape? Sesiapa yang dari Ganu mesti faham... :)  Masa ni Adam ajuk Grandma dia.. Kuat lagi grandma.. Pastu dia kata, hebat grandma ni.. Kuatlah.. Hahaha.. Lawak betul kamu dak Adam.

Ini budak yang sibuk nak kukur nyior jugok.. Itulah kukur kelapa Bondaku punya. 

Walau zaman serba moden, apa yang lama jangan dilupakan ataupun tak kenal langsung kan.. :)

7 Komen Cerita Hati:

IntaNBerliaN said...

umah mak mentua sy still guna kukur jenis ni... tp sy xreti.. xpnh guna pun.. hihii

P#eoniX said...

zaman makin pupus pokok kelapa lagi-lagik kat bandar...gune yang beli jer lah....pernah stu hari terasa nak makan cendol...akuh ingat hape yang ketul-ketul...demmm...ghupe-ghupenya dye gune santan serbuk ntok buat kuah cendol tuh....u see!!!maju x??n'way santan asli lagik kene ngan selera tempatan...keh..keh...keh...

C'Jai said...

lama sungguh dah tak mengukur kelapa...

~ KaiSara AiMan PunYe BloG ~ said...

ada lg kt rmh kukur ni..tp xguna dh..lmbt mak kata..guna yg mesin..hihi...

Rose Khadijah said...

pengupas kelapa tu ade kat umah mak saya..maklum ler, tokei kelapa kat kampung tu...hehehe..bab kukur tu pulak, mmg takder la..mesin ajer!..senang..

Masya said...

dulu kat kampung mak pakai yg pakai tgn tu.. ala² sagat... tapi besi.. kukur ni ade kat rumah nenk jer hihihihi.. ntah guna lagi.. ntah idak.. dah karat agaknya...

Chic Na said...

susah nak jumpa ni. skrg ni selalu beli je semua.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

♥ Copyright © 2013 reserved to Myself. Template Edited by Cik Rose Cute