Selamat berkunjung ke blog saya. Semoga kunjungan anda dengan niat yang baik. Blog ini sekadar mengisi ruang waktu cerita hidup saya dan aktiviti homeschooling saya bersama anak-anak. Semoga bermanfaat untuk semua. Wassalam.

Lovely Followers

Saturday 2 June 2012

Janganlah tampar anak anda!


Masa aku kecil, sering jugak aku ditampar oleh mak dan ayah mahupun cikgu. Cuma untuk kesalahan kecil. Seingat aku yang paling sakit sekali bila aku kena tampar dengan abang aku sebab hilangkan pack lutut bola sepak dia, entah ape ke benda nama betul yang orang letak kat lutut bila nak main bola sepak tu..aku pun tak tahu.. Itulah yang aku ingat tau!! Hahaha.. Tapi dah lama pun, dah lama maafkan abang aku tu. Zaman kecik memang lah nakal kan dan abang-abang pulak masa tu garang-garang belaka.. Tapi berterima kasih jugak lah kat mereka tu, kerana garang mereka lah aku takut berdating keluar tak tentu hala masa zaman sekolah. :)

Biasanya kalau marah anak, mesti cepat je tangan nak naik ke muka dia kan? Betul tak? Termasuklah aku. Dulu kan selalu gak aku macam tu, cepat je tangan ni hinggap pipi dia tapi tidaklah sampai lebam, acah2 ajer.. Eh, siapa tak sayangkan anak kan, aku sayang tu si kecik Adam walau kadang penat tahan sabar dengan karenah dia. Tapi tahukah kita yang sebenarnya menampar itu sesuatu tindakan yang tak elok. Bila aku baca artikel tentang keburukan menampar anak, aku selalu ingatkan diri aku supaya jangan menampar dia.. Sebaliknya gunakan kaedah pendekatan yang lain untuk mengajar dia. 

Kesan negatif tampar muka anak :
* Boleh mendatangkan kecederaan serius - tamparan yang kuat boleh cederakan leher, saraf   tunjang, pendarahan dalaman
* Jika menampar terkena tepat pada cuping telinga boleh mencederakan gangguan pendengaran
* Menjadikan anak trauma dan hilang keyakinan diri..
 Dan selanjutnya kat SINI

Maka, cuba lah elak dari tampar/sepak muka anak walau dengan niat untuk mengajar dia. Rasanya itu bukan cara terbaik.. Banyak lagi kaedah yang boleh dipakai untuk mengajar anak..
 

Cara didik anak mengikut psikologi ISLAM.
1) Jangan pukul anak dari lutut dan ke atas.
2) Jangan gunakan tangan/anggota tubuh kita utk memukul anak dengan tangan dan jangan sesekali menampar anak pakai tangan kita. nanti anak jadi bertambah degil dan nakal dan tak boleh control.
3) Rotan/pukul anak di telapak kakinya . Secara saintifiknya ada kaitan dengan refleksologi dan merangsang ke bahagian otak.
4) Mulakanlah hidup anak anda dengan nama panggilan yang baik. Nama panggilan yang kurang baik akan menyebabkan anak anda malu dan merasa rendah diri. (Dalam Islam sendiri nama panggilan yang baik adalah digalakkan).
5) Berikan anak anda pelukkan setiap hari (Kajian menunjukkan anak yang dipeluk setiap hari akan mempunyai kekuatan IQ yg lebih kuat daripada anak yang jarang dipeluk)
6) Pandanglah anak anda dengan pandangan kasih sayang (Pandangan ini akan membuatkan anak anda lebih yakin diri apabila berhadapan dengan persekitaran)
7) Berikan peneguhan setiap kali anak anda berbuat kebaikan (Berilah pujian, pelukkan, ciuman, hadiah ataupun sekurang-kurangnya senyuman untuk setiap kebaikan yang dilakukannya).
8) Janganlah mengharapkan anak anda yang belum matang itu melakukan sesuatu perbuatan baik secara berterusan, mereka hanya kanak-kanak yang sedang berkembang. Perkembangan mereka buatkan mereka ingin mengalami setiap perkaratermasuklah berbuat silap.

Ini aku amik dan copy sikit kat sini masa aku terbaca kat fesbuk dan kalau nak baca selanjutnya di sini yer >> SUMBER

Nota : Memukul sebagai alternatif terakhir. Oleh itu tidak dibenarkan memukul kecuali telah dilakukan semua cara-cara mendidik dan menghukum lainnya. Memukul anak dapat dilakukan jika cara-cara yang lain tidak lagi berfungsi dan si anak telah mencapai umur, sebab anak yang belum mumaiyyiz tidak dapat membezakan yang benar atau yang salah serta tidak menyedari kesalahannya. Jika dilakukan juga dikhuatiri anak menerima impak negatif seperti tekanan jiwa/batin, terbiasa untuk memukul, rasa takut, kencing malam dan penyakit kejiwaan lainnya.

4 Komen Cerita Hati:

LYAfrina said...

tq for sharing...
stakat ni mmg lya x pnh naik tangan lg..

kalo bab kna tmpar.. seingat lya ..pon xpnh kena lagi...

Ayuni said...

pernah kne tampar dek mama ms kecik, smpai skang still igt....

P#eoniX said...

pernah kene skali seumur idop ngan bapak haku...tuh pon pasal aku degil sangat..heheheh...stakat cubit tuh besa jer...heheheh....

IntaNBerliaN said...

thanks kongsi..alhamdulillah stakat ni xpnh lg naik tgn dkt ank.. lgpun dia xbyk buat perangai...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

♥ Copyright © 2013 reserved to Myself. Template Edited by Cik Rose Cute