Selamat berkunjung ke blog saya. Semoga kunjungan anda dengan niat yang baik. Blog ini sekadar mengisi ruang waktu cerita hidup saya dan aktiviti homeschooling saya bersama anak-anak. Semoga bermanfaat untuk semua. Wassalam.

Lovely Followers

Saturday 5 May 2012

-Simpan susu dengan betul-

Susu adalah sumber kalsium yang penting dan banyak memberi manfaat kepada kekuatan tulang dan gigi. Tapi kalau simpan susu dengan cara salah boleh menyebabkan susu itu tercemar dan tidak selamat untuk diminum. 

Kalau ikutkan kat rumah ku ini, adam tak kerap sangat minum susu tepung dan hanya sekadar ambil dalam segelas dua je sehari. Itupun dah syukur dah sebab dia dah mahu minum susu berbanding dulu memang payah nak minum. Kalau susu pekat tu memang sedia kena ada ler kan. Dan setiap rumah memang selalu guna susu, tak kiralah susu tepung ke, susu cair mahupun susu pekat manis. Tapi adakah kita menyimpan susu tersebut dengan cara yang betul?

Tatacara penyimpanan susu dengan betul :

1) Untuk susu yang belum dibuka, boleh disimpan dalam peti sejuk atau pada suhu bilik. Sebaiknya tempatkan susu pada bahagian tengah peti sejuk, elakkan simpan pada bahagian pintu peti sejuk. 
2) Bagi susu tepung pula, eloklah disimpan dalam bekas yang tertutup rapat/bekas kedap udara yang tertutup. Kemudian diletak dalam peti sejuk pada suhu 10-15c.
3) Susu cair/susu kotak yang telah dibuka sebaiknya diminum pada hari yang sama. Kebiasaan menuang susu dan kemudian memasukkan semula dalam peti sejuk selama berhari2 akan menyebabkan susu rosak dan mudah dicemari bakteria.
4) Bagi susu pekat manis yang telah dibuka, eloklah disimpan dalam peti sejuk pada bahagian tengah peti sejuk. Dan pastikan tidak mengambilnya lagi selepas 21 hari.
5) Selalu lah perhatikan tarikh luput susu setiap kali membelinya.
Sumber : Majalah Mingguan Wanita.

Rupanya selama ni ku silap cara menyimpan susu. Kalau susu pekat manis tu, bila dah dibuka selalu letak dalam peti sejuk pada bahagian pintu.. Hahaha.. Patutlah lain macam jer kalau dah seminggu.... :)
Susu cair pulak selalu 3 hari je tahan diguna lepas dibuka. Susu tepung memang letak dalam bekas tapi tak lah letak dalam peti kan. Macam penuh lah pulak peti kalau nak letak semua.

0 Komen Cerita Hati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

♥ Copyright © 2013 reserved to Myself. Template Edited by Cik Rose Cute