Selamat berkunjung ke blog saya. Semoga kunjungan anda dengan niat yang baik. Blog ini sekadar mengisi ruang waktu cerita hidup saya dan aktiviti homeschooling saya bersama anak-anak. Semoga bermanfaat untuk semua. Wassalam.

Lovely Followers

Tuesday, 19 June 2012

Buah Kuini.. Apa boleh bikin?


Pagi tadi, Abah Adam kuar beli sarapan dan dibawak pulangnya buah kuini jugak. Si Adam pula ingatkan itu mempelam (mangga) lah kan. Dah habis dia makan roti canai terus mintak aku kupaskan buah kuini tu. Sebiji terus dia makan... 
Apa boleh bikin dengan buah kuini selain makan macam tu je? Haaa... Abah Adam suruh buat sambal belacan letak buah kuini.. Pandai bagi idea kan dia..... :)
Hanya berbaki 3 biji. Buah ni abah adam beli 2kg = RM5. Dapatlah dalam 8 biji kot dan 2 biji dah bagi kat jiran. Manis jugak..
Terhasillah sambal belacan buah kuini. Nampak merah sebab ku pakai cili kering sebabnya cili merah dah habis.. Terlebih rajin nak ke kedai, pakai jelah apa yang ada kat dapur tu.. :)

Nota : Tengah-tengah menumbuk cili tu.. terpercik pulak ke mata.. Adoiii pedih sangat, terus lah bilas ngan air.. Korang pernah tak?

18 Komen Cerita Hati:

cheqna said...

sedap plop makan buah kuini ni...

adda syuhada said...

mmg sedap betul kalau buat sambal..kalau dh guna lesung batu wat menumbuk tu mmg akan ada la terpercik kt mata nih..adat menumbuk katakan..

mama aryan said...

sedap tu sambal buah kuini...

Hilmirda Daud said...

Sedapnya... kat kg amy ade byk buah ni tapi tak pernah buat sambal belacan.

Rose Khadijah said...

haaa kat opis ni bos bawa seguni..seopis bau harumnya tu..sapai ke lif wooo..
tak dan nak buat sambal, licin terus!..
heheheh..ehhh sambal belacan leh buat gune cili kering eh..baru tahu tau!..

Masya said...

sedapkan sambal belacan macam ni...

izan mama mia said...

buah kuini muda, jgn dibuat main..getah dia bahaya...kalau dah masak mmg ler sedap..buat sambal pun lagi sedap...lawan ngan ulam..hihihi

izan mama mia said...

hihihi..saya tumbuk sambal pakai spek hitam besar...keselamatan..

CtAyue said...

@Rose Khadijah hehe..sy pun dulu br tahu jugak..mertua buat sambal cili kering+belacan..sedap jugak.itu yg kalau takde cili merah kdg letak je cili kering..hehe..

CtAyue said...

@cheqna sedap kan..

CtAyue said...

@izan mama mia hehe..jaga keselamatan betul tu.. ahah kan, getah dia bahaya gak erk..

permata biru said...

xpernah pun buat sambal belacan guna cili kering nak try la nanti..

permata biru said...

sambala belacan kuini mmg terbaikkk..

Chic Na said...

err memang ada ke resepi ni or ayu yg cipta sendiri? slalu mkn mcm tu aje buah tu. penah sekali masuk cili dlm mata. serik. :)

IntaNBerliaN said...

pernah.. bilas dgn air gak... tp[ ms bw td ada tbaca petua, kalu tekena mata, cpt2 mkn garam... :)

sambal buah kuini best kan :-)

CtAyue said...

@Chic Na ada chicna..cuba google mesti jumpe resepi sambal buah kuini.lg macam2 bahannya.. tp yang ni ayu main hentam je..abah adam je yg suka makan.hehe

~ KaiSara AiMan PunYe BloG ~ said...

prnh gak terpercik mata...pdih kot...huhu...ouh..mcm mangga..kuini rupenye:)

P#eoniX said...

uis!!!terliur nengok kan...akuh neh hantu sambal belacan...hehheeh..terpercik kat mata???slalu gak...pedih ya amat....siap kuar air mate lagik...syahdunya...hakhakhak...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

♥ Copyright © 2013 reserved to Myself. Template Edited by Cik Rose Cute