Selamat berkunjung ke blog saya. Semoga kunjungan anda dengan niat yang baik. Blog ini sekadar mengisi ruang waktu cerita hidup saya dan aktiviti homeschooling saya bersama anak-anak. Semoga bermanfaat untuk semua. Wassalam.

Lovely Followers

Wednesday, 20 June 2012

-Adam suka Tomato-


ihsan pokcik google


Tomato sememangnya mempunyai banyak khasiatnya. Mujurlah adam juga merupakan antara penggemar buah tomato. Setiap kali makan yang menu ada jugak dengan hirisan buah tomato, maka buah tomato itulah yang akan dia jamah dulu. Contohnya bila makan nasi ayam atau burger memang dia suka hirisan tomato lebih-lebih sikit. 

Dulu aku selalu bagi dia makan tomato tu macam makan buah epal je tau. Tapi bila ada seorang kawan aku tegur dan katanya tak elok bagi dia makan sekali dengan biji tomato tu.  Maka, tiap kali dia nak makan buah tomato, aku akan potong dan buang dahulu biji tomato tu baru bagi kat dia. Sekali makan 2 biji pun dia boleh habiskan.. syukur jugak bila dia suka makan sayur dan tak memilih sangat soal makan ni. Apa yang aku nampak  dan perhatikan antara jenis sayur yang dia suka dan suka nak makan adalah seperti carrot, tomato, bayam dan kobis.  

 2 biji tomato yang dah dibuang biji untuk Adam. 

Memang bersungguh dia makan tomato ni.. Macam makan buah epal pulak. 

Nota : Khasiat tomato antaranya ialah sebagai agen antioksida, menghaluskan kulit dan boleh mengurangkan risiko penyakit kanser dan penyakit jantung.

12 Komen Cerita Hati:

Hilmirda Daud said...

Nanti cantiklah kulit dia... Anak Amy suka mkn sos tomato aje, buahnya kurang.

izan mama mia said...

Baguslah Adam ni,..mia suka main picit2 sampai lebam jer..huhu..geram...dia suka mempelam sahaja...

inazamri said...

bagusnya adam.anak lelaki akak susah sgt kalau nk suruh makan sayur.nnt kulit adam mesti cantik

IntaNBerliaN said...

yeayyy adam sama macam auntie... :-)

sy pun sk mkn tomato.. s3edap sungguh... kalu yg tomato cherry tu lg sedap :-)

mama aryan said...

wah baguslah adam,kulit mesti cantik nih..

CtAyue said...

@izan mama mia dulu adam pun cmtu gak..tp entah cmne dia jd suka ayu pun tak perasan..seingatnya selalu bwk dia mkn nasi ayam..itulah yg dia jd mkn tomato tu sampai lah skrg jd suka tomato. :)

CtAyue said...

@IntaNBerliaN patutlah ina cantik dan awet muda..hehe.. :)

CtAyue said...

@mama aryan nk kata cantik tak jgk..kdg kalau cuaca panas sgt ada jgk naik ruam kecik2 tu tp cepat hilanglah.

cheqna said...

bagus r adam
cheqna memang x wehi ane makan2 sayur ni

P#eoniX said...

bagus untuk kulit tuh...lagipon sayur elok ntok kesihatan...mase kecik dulu akuh paling x ske makan peria(pahit)...mak haku paksa bagai,memang haku tarok tepi...bile dah besar nikmat pulak peria neh...heheheh..

Chic Na said...

bagusnya. jarang nak jumpa kanak2 suka mkn tomato. org dewasa pun jarang yg suka tomato. huhu.. ;)

Masya said...

amir kurang makan tomato.. sayur lain ok jer...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

♥ Copyright © 2013 reserved to Myself. Template Edited by Cik Rose Cute