Selamat berkunjung ke blog saya. Semoga kunjungan anda dengan niat yang baik. Blog ini sekadar mengisi ruang waktu cerita hidup saya dan aktiviti homeschooling saya bersama anak-anak. Semoga bermanfaat untuk semua. Wassalam.

Lovely Followers

Friday 3 May 2013

Adam Membaca ~ Tamat Buku 8 Bacalah Anakku

Akhirnya....... pun setelah hampir dua minggu, berjaya juga habiskan buku 8. Yeay!! Adam dah tamat Buku 8. Markah penilaian pun cukup-cukup je.. Hihik.. Kira Ok lah tu dan dengan rasminya Adam dah berjaya menguasai kemahiran membaca. Syukur Alhamdulillah.. Dapatlah ibu bersenang sikit rehat di kampung dalam pantang nanti kan. Syabas anak ibu kerana berjaya menjadi seorang student yang baik dan boleh tahan dengan cara ibu, cikgu yang kadang-kadang garang dan macam-macam ragam ni. (^_^)

Lepas ni kena fokus bantu Adam untuk lancar lagi membaca dengan buku-buku cerita pulak. Sekarang pun Adam suka baca cerita pendek dalam dua buah buku belajar membaca jenis lain yang saya belikan kat dia hari tu iaitu buku kaedah cepat membaca bacalah sayang. Adam kurang dah sikit mengeja-ngeja masa membaca dan saya akan cuba bantu dia supaya menjadi lebih baik lagi tahap kemahiran membacanya tu. 

Perasaan saya? Mestilah gembira bila lihat anak dah mampu membaca dan memang berbaloi usaha selama ini. Lagi bertambah berbaloi bila ada produk yang ternyata memang banyak membantu. Saya memang syorkan kat kawan-kawan yang mana nak ajar anak membaca awal, gunalah set buku Bacalah Anakku. Tak rugi pun beli kerana hasilnya pasti positif. Nak mengajar anak membaca di awal usia memang satu cabaran yang sangatlah memerlukan kesabaran yang tinggi. Tapi jangan mudah putus asa, sebaliknya carilah seberapa banyak info bagaimana nak tarik minat anak untuk suka belajar membaca. Itulah yang saya buat. Hanya kita orang terdekat dengan anak yang faham bagaimana sikap anak kita. Cuma jangan MEMAKSA anak... Sebenarnya anak-anak ni semuanya cepat belajar dan mudah terima apa yang diajar cuma kita sebagai ibu bapa kena tahu cara, kaedah dan bahan apa yang sesuai untuk mereka belajar.

Nota :  Tak sabar pulak nak belikan set belajar membaca BI, Read easy... Dah tunjuk dah kat Adam masa kat kedai buku hari tu dan Adam nampak macam suka jer... Nantilah belikan kat dia, buat sementara ni bagi dia relax dan lancar BM dulu sebabnya takut nanti dia terkeliru pulak. Adam baru je graduate ni.. emm nak belanja apa yer kat Adam??  Hari tu dah hadiahkan robot dah. Alahai tak tahu pulak nak bagi hadiah apa kat dia. Hihik.. (^_^)

3 Komen Cerita Hati:

Puan Kutu said...

tahniah adam..anak yg bijak..:)

LYAfrina said...

wahhh.alhamdulillah.. akhirnya berjaya gak adam tamatkan.. tahniah buat ayu sbb sgt2 bsabar dlm mdidik adam..

Nora Karim said...

wah... tahniah adam... adam umur berapa?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

♥ Copyright © 2013 reserved to Myself. Template Edited by Cik Rose Cute