Selamat berkunjung ke blog saya. Semoga kunjungan anda dengan niat yang baik. Blog ini sekadar mengisi ruang waktu cerita hidup saya dan aktiviti homeschooling saya bersama anak-anak. Semoga bermanfaat untuk semua. Wassalam.

Lovely Followers

Monday 29 April 2013

Jom Makan Donut!!!

Gara-gara teruja tengok donut di entri Yana Ibu Amir hari tu. Terus rasa nak buat jugak. Saya lebih suka donut buat sendiri sebabnya kalau beli ada je tak kena dengan tekak ni. Haha.. Itu terjadi sejak dah pandai buat donut sendiri lah.. Dulu sebelum pandai buatnya memang beli jer senang  walau beli seringgit, makannya tu dua ketul je.. Saya belajar buat donut main hentam jugak tau.. Entah kali ke berapa buat barulah menjadi seperti donut. 'Practice make perfect', kan? Puas hati kalau buat sendiri sebab boleh letak gula banyak-banyak dan boleh makan banyak. Yang penting rasa yakin bersih hasil air tangan sendiri kan. Muahaha.. (^_^) 
 ~Sebelum digoreng~ Tak comel takpe.. asal kena dengan selera..
 ~Selepas digoreng~
Ada dua jenis gorengan, satu gelap sikit dan satu putih.... Hihik.. Yang putih sikit tu untuk saya simpan dalam peti ais, maka saya goreng sekejap jer kemudian letak dalam bekas kedap udara dan simpanlah dalam peti ais.. Ala-ala buat frozen gitu. Bila-bila rasa nak makan, goreng jelah donut tu.
Dah siap 5 ketul donut untuk santapan kami. goreng 5 ketul je dulu dan sebab tu saya buat ala-ala frozen yang lebih-lebih tu.. Nak goreng semua untuk sekali makan tu memang tak habislah kan. (^_^)

Resepi : Donut

500gm tepung gandum
1 paket yis mauripan
200 - 300ml air suam
secubit garam
1 biji telur
1 sb mentega
1 sb shortening
2 sb susu pekat
2 sb gula pasir
2 sb susu tepung
1/2 sb baking powder
gula halus untuk hiasan (saya pakai gula castor jer)

~ Aktifkan yis dalam mangkuk air suam + gula + susu pekat dan tunggu hingga berbuih.
~ Tepung + b.powder + shortening + marjerin digaul sebati.
~ masuk bancuhan yis tadi dalam tepung, masuk telur + garam dan uli hingga tak lekat.
~ Perap sejam, tumbuk-tumbuk adunan, kemudian bentukkanlah jadi donut.. dan goreng.......

p/s : Saya suka resepi ini sebab donutnya memang lembut.

Nota : Seyes nak bagitahu yang dulu kan saya memang tak reti buat kuih, kek atau masak memasak nih. Betullah orang kata, bila dah kawen nanti boleh jadi pandai masak asalkan ada keinginan nak cuba dan belajar. Saya pun banyak belajar dari resepi internet jugak selain belajar dari mak dan mertua. Dah tebal dah buku yang saya tulis pelbagai resepi kat dalam tu... Dah jadi macam seronok pulak kumpul macam-macam resepi ni.

3 Komen Cerita Hati:

Chic Na said...

gebunya donut ayu.. kalo camtu tunggu kawen la baru belajar masak. hehe..

P#eoniX said...

nak tanya...sb tuh ape ek??almaklumlah aku neh bute sukatan...hehehehh!!!

Masya said...

wahh gebusssnya... jeles ni....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

♥ Copyright © 2013 reserved to Myself. Template Edited by Cik Rose Cute