Selamat berkunjung ke blog saya. Semoga kunjungan anda dengan niat yang baik. Blog ini sekadar mengisi ruang waktu cerita hidup saya dan aktiviti homeschooling saya bersama anak-anak. Semoga bermanfaat untuk semua. Wassalam.

Lovely Followers

Saturday 16 June 2012

-Atasi masalah anak yang sering kencing malam-


Awal tahun hari tu, aku terus ajar dia potty training. Mula-mula aku pakaikan dia pampers hanya waktu malam je. Tapi bila tengok dia bangun waktu pagi dan tengok pampers dia tak basah pun atau tak penuh sangat pun, terus aku cuba tak pakaikan dia pampers waktu malamnya juga. Lagipun dia sendiri yang tak nak pakai. Awal-awal cuba tu rasa ragu-ragu jugak dan seingat aku, dia hanya ter 'kencing malam' 3 kali jer setakat ni dan hanya 3 kali tu jugak aku terpaksa hantar dobi toto alas tidur dia. Mujur alas dengan toto jugak atas tilam katil dia tu. Bila aku cuba suruh dia ke tandas dulu sebelum tidur, terus OK dan takdelah aku kena basuh tilam dia tu je. Kadang tu aku angkat je dia tidur tengah malam tu bagi dia buang air kecil walau tengah mamai. Kesian jugak nak angkat tapi aku cuma nak biasakan dia je.

Ini beberapa tips cara aku buat  :
1) Sebelum anak nak masuk tidur pastikan dia buang air kecil dulu.
2) Pesan kepadanya supaya beritahu dan kejutkan kita bila dia rasa nak buang air kecil waktu tengah malam.
3) Cuba set kan masa dalam kul 3 atau 4 pagi dan angkat dia sekiranya dia nak buang air kecil.
4) Jangan marah dia andai dia ter'kencing' malam dan basahkan tilam. Sebaiknya nasihatkan dia dan pesan agar dia cuba untuk tidak mengulanginya lagi.

Ada jugak beberapa petua yang aku jumpa tapi aku tak pernah cuba pun lagi sebab my hero dah tak kencing malam lagi dan harapnya berterusanlah lepas-lepas ni pun. 
Petuanya :
1) Calitkan tanah dari sarang semut dan campurkan sedikit air kemudian calitkan ke perut anak yang sering kencing malam sambil berselawat 3 kali. (kalau mak aku dulu letak sisa dari cacing tanah tu kat perut adik aku dan berkesan jugak)
2) Madu lebah - perahkan sedikit air limau nipis di atas sesudu kecil madu lebah dan diberi pada anak.

NotaKanak -kanak yang membasahi tilam pada waktu malam selalunya tidak menghidap apa -apa penyakit dan keadaan ini ada kaitannya dengan kematangan urat saraf seseorang kanak -kanak itu. Bagi kanak -kanak yang sudah berupaya menahan dari kencing malam tiba -tiba keadaan ini berulang semula perlulah dipastikan yang mereka tidak mengalami penyakit infeksi kencing ( urinary tract infection ) yang mungkin memerlukan ujian pancaran X. Kanak -kanak yang menghidap penyakit infeksi kencing perlu dirawat dengan antibiotik yang tertentu serta dibawa berjumpa doktor dari masa ke masa. Jika tidak dikawal penyakit infeksi kencing boleh membawa kepada kerosakan buah pinggang ( chronic renal failure ) apabila mereka dewasa. -sumber-

1 Komen Cerita Hati:

Rose Khadijah said...

hai..
assalam..
niat dihati nk ajar si Rayyan sy tu bgn bangun malam utk kencing..risau tlajak tido & banjir tilam..adehhh...
petua no 1 tu mak saya ade soh buat..tp tak pun sy buat..takut tak menjadi..hheheh..

cari iklan nak klik, takde pun..nnt sy singgah lagi utk klik iklan..

tQ clik iklan sy..
u klik i, i klik u back!..;-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

♥ Copyright © 2013 reserved to Myself. Template Edited by Cik Rose Cute