Selamat berkunjung ke blog saya. Semoga kunjungan anda dengan niat yang baik. Blog ini sekadar mengisi ruang waktu cerita hidup saya dan aktiviti homeschooling saya bersama anak-anak. Semoga bermanfaat untuk semua. Wassalam.

Lovely Followers

Tuesday 6 March 2012

Rindu Zaman kanak-kanak



Hai rakan-rakan blogger ku. 

Korang mesti tak akan pernah lupa zaman kanak-kanak korang kan. Yup, semua orang camtu. Memang zaman jadi budak-budak lah paling seronok. 'Keje mung ni main je, kejap je hilang doh ehh..' Hehe.. Ayat mok saya masa saya budak hingusan dulu.

Zaman budak, saya ni memang suka main. Sebab kawan saya merangkap jiran-jiran kampung saya memang kaki main. Kami kawan semua orang, tak kira lelaki ke perempuan. Hehe. Lepas balik sekolah, makan nasi kadang bersaing, makan atas parkin. Mu bawak nasik mu aku bawak nasi aku. Terpekik terlolong lah. Hehe.. Zaman tu, lom pakai handset lagi, mahal lagi masa tu. Hehe.. Jadi riuh sekampung lah duk bermesej. Seronok sangat.

Petang pulak, main game lah. Ape? PS?? Mana ade la masa tu. Permainan tradisional lah. Bola selipar, galah panjang, lompat tin tin, lompat getah, dan macam-macam lah lagi. Rindu nye rasa kat permainan tu semua. Tapi kenapa kanak-kanak sekarang dah takde yang main permainan itu lagi ye?? Sebab saya jarang nampak dah. Ke masih ade? Emm.. memang zaman dah berubah. Anak saya pun mungkin tak kenal permainan ibu ayah dia zaman kanak-kanak. Congkak tu mungkin boleh lagi lah dikenalkan kat dia. Tapi yang lain-lain tu?? Hehe..  

Jom google kejap pic antara permainan yang pernah saya main zaman budak saya.

Ini saya panggil bola selipar. Kat tempat korang panggil lain kot. Lain tempat lain nama panggilannya.

Lompat getah.. yang ni feberet. Hehehe

Galah panjang pun best. Main sekat-sekat kawan. Hehe..
.
.
.
Dan yang lain-lain tu, korang ingat lah dan carilah sendiri ye.. Hehe..

Sekadar coretan buat pengubat rindu. Nak main dah jadi mok budak dah. Tapi best jugak kalau diadakan acara camni time sukaneka family day ke kan. Mesti syok giler r. Jadi budak-budak kembali dan boleh kenalkan kat anak-anak sekali. Hehehe..


p/s : Jangan dilupakan permainan tradisonal walau dah ada pelbagai game canggih. :)


5 Komen Cerita Hati:

Unknown said...

is xmen semua tu... haha
is men jadi penyiasat2, men aci sembunyi, men buaian, men masak2 je.. bes (^___^)

Unknown said...

hai ayu..zaman bebudak dulu...tak lupa sk mandi sungai...pastu,lepak atas pokok jambu yang rendang sambil keringkan baju....takut nanti balik basah-basah..mesti kena marah...hehehehe..sekarang anak kita dah tak merasa semua itu kan.

rieda_ffya said...

wah best....sy pn cam ayu..zaman dolu2 tu ar gmane kite..bkn cam skrg..ade psp..ade lappy..ade astrro..agak2 5 akan dtg org da x tau main galah pjg..main baling selipar?best memory dulu kan..

Masya said...

saya pun rinduuu... jugakkk

P#eoniX said...

zaman kecik-kecik dulu main baling selipar a.k.a bola selipar....last2x bukan pi baling selipar...pi baling orang dengan selipar...hakhakhak....skunk da jarang tgk budak2x maen mende tuh...skunk dorang da maen kat taman permainan jer....teringat sejenak....n'way slamat petang...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

♥ Copyright © 2013 reserved to Myself. Template Edited by Cik Rose Cute