Selamat berkunjung ke blog saya. Semoga kunjungan anda dengan niat yang baik. Blog ini sekadar mengisi ruang waktu cerita hidup saya dan aktiviti homeschooling saya bersama anak-anak. Semoga bermanfaat untuk semua. Wassalam.

Lovely Followers

Sunday 30 June 2013

Nasi Ayam Simple nan special....


 Wah tajuk tak menahan..
Ekceli saya dah habis pantang... Dah hari ke-54 dah pun tapi masih juga kena pantang, jaga pemakanan lah dan mana yang tak boleh makan lagi tu kenalah tahan dulu nafsu makan ni.. At least 100 hari.  Teringin nak makan nasi ayam.. so hari ni rajinlah sikit masak.. Nasi ayam je pun.. Tang mana erk yang special nasi ayam ni?? haaa..hahaha
v
v
v
Ini yang buat special... Tang nasik nya.. haha.. sesuka hati saya letak last sekali kaler kuning, itu yang jadi camgini. Tak rata + tak cantik tekstur kaler nasik tu. Sepatotnya kena letak awal-awal masa nak tanak nasi tu. Saya terlupa, kononnya bereksperimen kalau letak last menjadilah kan.. sekali cam nasi minyak pulak dah rupanya. hihik.. tapi ini nasi ayam yer.. (^_^)
Bahan-bahan untuk nasi : 
5 cawan beras, 3 sudu besar butter, 1 cm halia + 4 ulas bwg putih (ditumbuk), air rebusan ayam secukupnya, 1 btg serai diketuk, sedikit garam, pewarna dan rempah 4 beradik.
v
v
Nah siap sudah Nasi Ayam simple nan special.
sup :
Air rebusan ayam, 1 biji bwg besar ditumbuk, rempah sup bunjut, garam secukup rasa, hirisan daun sup dan satu kiub pati ayam.

bahan perapan ayam :
4 sudu besar sos cili, 3 sudu besar kicap manis, 2 ulas bwg putih, 1 ulas bwg merah, garam dan gula secukup rasa.

sos air lada :
5 biji cili merah, 5 ulas bwg putih, 2 cm halia, 1 sdt cuka, 1 sdt garam, 1/2 cawan air rebusan ayam ( blend semuanya hingga sebati)

sos kicap :
Lebihan kicap perapan ayam, kicap manis, sedikit air rebusan ayam, sedikit gula (blend sebati)

Komen dari Adam : "Ibu, sedaplah..macam kedai je ibu buat.." Muahaha.. Katanya kan. Bodek ler tu kan puji-puji ibu. (^_^)

3 Komen Cerita Hati:

adda syuhada said...

sedapnya...

P#eoniX said...

macam sedap jer....adess pantang 100 hari...pasneh dah puasa selalu camner kalau puasa ek??aku neh mushkil sket!!!!hehehe..mane tau sok 'bakal'bini aku ngan ngah pantang bulan puasa lak datang!!!adelah expirient sket...hehehe...

are_lin@yu said...

sdapnya tgk..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

♥ Copyright © 2013 reserved to Myself. Template Edited by Cik Rose Cute