Selamat berkunjung ke blog saya. Semoga kunjungan anda dengan niat yang baik. Blog ini sekadar mengisi ruang waktu cerita hidup saya dan aktiviti homeschooling saya bersama anak-anak. Semoga bermanfaat untuk semua. Wassalam.

Lovely Followers

Monday, 1 April 2013

Permainan Bahasa ~ Puzzle


Memandangkan nak mengajar adam membaca di buku 6 tu agak susah jer dia nak faham, maka dapatlah idea ni untuk buat dia cepat tangkap cara nak gabung baca perkataan yang makin sukar tu. Bermain buat perkataan dengan puzzle versi sendiri bikin nih.. (^_^)
Saya hanya menggunakan kertas, buat perkataan yang ada dalam buku tu dan gunting. 
Jimat.. (^_^)
Saya akan sebutkan perkataan dan minta Adam buat perkataan tersebut dengan puzzle yang dibuat khas tu. Nampaknya ada sedikit perkembangan bila dia dah mula faham camne nak sebut yang akhirannya ada 'n' tu. Dia mengeja juga ler sikit-sikit, contohnya keh (k) aaa (a) kawan dengan en (n) = kan. Hihik.. biarlah dia selesa nak faham gitu, nanti lama-lama ok lah tu lagipun dia akan mengeja bila dia compius je. (^_^)

5 Komen Cerita Hati:

Chic Na said...

tak lama lagi pandai membaca la adam.

izan mama mia said...

wah..kreatif..nak kena cuba juga tuk mia nie...

AdaM Hawa said...

ibu.. rajinnya.. mengaja adam.. moga adam jadi anak yg cerdik!!

Masya said...

dah habis buku 6 mesti adam dah boleh baca buku cerita sendiri lps ni..

mama aryan said...

salam ayu..

wah kreatif ni,bole akak buat juga nanti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

♥ Copyright © 2013 reserved to Myself. Template Edited by Cik Rose Cute