Selamat berkunjung ke blog saya. Semoga kunjungan anda dengan niat yang baik. Blog ini sekadar mengisi ruang waktu cerita hidup saya dan aktiviti homeschooling saya bersama anak-anak. Semoga bermanfaat untuk semua. Wassalam.

Lovely Followers

Wednesday, 27 March 2013

Adam membaca ~ Buku 6

Adam dah mulakan buku 6. Sedar tak sedar, dah nak hampir sebulan adam belajar membaca. Saya start ajarkan dia awal bulan hari tu iaitu pada hari jadinya. Macam tak percaya pulak yang dah nak hampir sebulan rupanya dan adam dah di buku 6. Lagi dua buku lagi nak habis.. Lepas tu saya akan uji dia dengan membaca buku cerita pulak lepas habis semua buku-buku bacalah anakku ni. Sekarang ni pun, kalau tengok sarikata kat tv, dia seolah-olah cuba nak membacanya tapi dalam versi mengeja jugaklah.. Kalau ada keluar perkataan itu ini dan yang mudah-mudah tu cepatlah dia sebutnya tanpa mengeja. Lagaknya macam sempat je nak baca sarikata kat TV tu kan. Saya sangat happy dengan perkembangan dia. Alhamdulillah... 

Seronoknya dengan buku ini kan, di belakang setiap buku tu ada disediakan semakan penilaian tahap bacaan anak. Kalau markahnya OK, bolehlah mulakan buku baru. Macam saya, hanya ulang baca dua kali je setiap buku. Lagipun, kalau diulang banyak kali perkara yang sama, anak pasti akan bosan sebab mereka sebenarnya tahu yang kita banyak kali ulang ajar perkara yang sama. Adam pun macam tu, siap cakap lagi, "Ibu, kan mukasurat yang ni dah baca". Mulalah saya pulak yang terasa tau..
Buku 6 ~ agak mencabar sikitlah nak ajarkan Adam ni. Dalam buku 6 ni dah kena tambah huruf 'n' di setiap akhiran sukukata. Satu cabaran lagi untuk saya nak bagi Adam faham cara kenal, sebut dan gabungkan bunyi sebutan perkataan tu. Saya pun tak tahu lagi macamana cara nak lebih kreatif untuk ajar Adam yang ini. Sebelum ni hanya sukukata dan perkataan yang agak mudah jugalah adam nak faham dan baca. Tapi kalau buku 6 yang kena belajar tambah 'n' pulak di akhiran sukukata tu, agak lambat sikitlah dia nak faham cara membacanya. Takpe, saya akan cuba yang terbaik sampai dia boleh faham.
Semoga kamu sentiasa ingin belajar dan cuba untuk belajar menjadi anak yang baik, cemerlang dunia akhirat. 

Nota : Adam nampak bersungguh nak tahu membaca sebab ada sesuatu yang dia nak tuntut dengan abahnya. Pertamanya robot, kedua cd games baru dan ketiga buku-buku baru. Hahaa.. Banyak betul dia minta habuannya kan. Tapi takpe, dengan cara begini juga dapat membantu dia untuk jadi suka nak belajar membaca sampai dia boleh. Sekali-sekala guna taktik umpan dengan hadiah takde salahnya kerana itu pun satu cara galakan motivasi untuk diri anak berusaha ke arah yang baik kan. 

3 Komen Cerita Hati:

Masya said...

oic cepatnya adam baca dah sampai buku 6 memang hebalah.. amir pun baru habis buku 3 nak masuk buku 4 hihihihihi

~ayusleeping~ said...

pandai nya bleh baca sampai buku 6.. ^_~

Riedaffya ibrahim said...

gud job adam,...chayuk

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

♥ Copyright © 2013 reserved to Myself. Template Edited by Cik Rose Cute