Selamat berkunjung ke blog saya. Semoga kunjungan anda dengan niat yang baik. Blog ini sekadar mengisi ruang waktu cerita hidup saya dan aktiviti homeschooling saya bersama anak-anak. Semoga bermanfaat untuk semua. Wassalam.

Lovely Followers

Sunday 24 March 2013

~Permainan Bahasa : Uji Minda~

Saya bukanlah ingin menunjuk-nunjuk bagus ke apa ke yer.. Saya cuma ingin berkongsi apa yang boleh dikongsikan dengan sahabat-sahabat semua dan saling berkongsi idea. Alhamdulillah.... adam dah mulakan buku 5 semalam dan iqra' pun dah nak ke buku 2. Memang adam agak tergagap-gagap sikit dan lambat nak baca sesetengah perkataan tapi itu biasalah sebabnya dia baru nak biasakan diri untuk membaca ayat-ayat pendek. Apa yang penting, dia tahu cara nak baca dan inshaa allah jika dilatih dan terus berusaha, pasti adam akan lancar membaca satu hari nanti. 

Adam memang cepat boring kalau hanya ajar dengan tunjukkan buku semata-mata dan mulalah dia tak reti duk diam. Apa yang saya buat untuk bantu dia terus nak belajar membaca ialah :
1) gunakan flash kad
2) aktiviti permainan bahasa misalnya saya suruh dia guna kad dan buat perkataan yang saya sebut dan juga suaipadankan gambar dengan perkataan yang betul.
3) saya baca buku saya dan akan ajak dia sama baca buku dia samada tengah santai depan tv. Sebelum tido pun saya galakkan dia bawa buku dia bersama. Tengok dan baca sikit-sikit pun boleh membantu juga kan.
4) kalau nak jalan-jalan pula, standby siap-siap buku dia supaya dia boleh belek-belek atau baca dalam kereta.
 Games : Uji minda si cilik saya. Dia cuba suaipadankan gambar yang dilihatnya dengan perkataan yang betul. Saya minta dia tengok gambar sambil baca perkataan mana yang sepatutnya untuk gambar tersebut baru gariskan.
 Mukanya nampak seronok sangat buat games ni. Sambil buat sambil belajar baca perkataan.
 Hasilnya~~ Ada satu kesilapan atau kekeliruan, nak garis ke satu tapi dia tergaris ke tali.. Hehe.. Siap cakap lagi, "maaf ibu". :)
Ini pun salah satu aktiviti untuk menguji dia membaca perkataan dan juga latih menulis perkataan tersebut. 

Itu jelah antara cara yang saya buat setakat ini untuk tarik minat dia. Walaupun lambat tapi percayalah yang tanpa kita sedar setiap usaha kita tu akan berhasil jua kelaknya. Saya tidaklah mengambil masa yang lama setiap kali ajar dia, cukuplah lebih kurang 5 minit tapi kadang-kadang tu adam sendiri yang minta lebihkan masa dan saya akan stop bila dia kata, "nanti sambung lagi ye ibu". Semoga segala usaha saya ni akan membuahkan hasil yang sweet untuk saya bilamana dapat tengok adam lancar membaca satu hari nanti. Mudah-mudahan segalanya dipermudahkan.. Oh ya, adam kadangnya suka juga mengeja-eja sesetengah perkataan yang dia rasa susah tapi saya biarkan jelah kerana mungkin itu yang dia selesa sekarang ni. Bila dia mengeja jadi comel lak bunyinya, contohnya, ceh...uuu ( cu ) ceh.. iii.. (ci) bila kawan jadilah cuci.. Itulah cara dia sebut bila mengeja.. Hihik.. Tak semua anak-anak boleh ikut hanya dengan satu kaedah je kan, kadang tu perlu juga tengok tahap mana kemampuan dia.

Nota : Semoga anak ibu menjadi anak yang baik, cerdik pandai, berjaya di dunia dan akhirat. 

5 Komen Cerita Hati:

fardhila fawwazy blogspot said...

Adam mkin pndai:-)

IntaNBerliaN said...

oo ayu guna kaedah fonetik ek...

saya baru nak beli buku tu & nak study camne.. nak bg saya sendiri paham dulu.. pastu leh ajar alisha... :)

Chic Na said...

InshaAllah adam jadi anak yg bijak & cerdik. ibu dia pun rajin. :)

LYAfrina said...

sy suka cara ayu ni..
x salah ayu share kat sini..blh membantu ibu2 lain.. dgn cara ayu ni..
lya pon nk cuba cara ayu ni..

mmg, asya pon suka belajar smbil bmain..bru x bsan kan..

Masya said...

biarlah org nak cakap apa pun.. yg penting ini adalah usaha ktkan.. nnt adam dah pandai baca mesti dia teruja bkk blog tau.. tgk apa ibu dia tulis...

kalau ada suai kenal aktiviti ni mmg plglah anak sy suka..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

♥ Copyright © 2013 reserved to Myself. Template Edited by Cik Rose Cute