Selamat berkunjung ke blog saya. Semoga kunjungan anda dengan niat yang baik. Blog ini sekadar mengisi ruang waktu cerita hidup saya dan aktiviti homeschooling saya bersama anak-anak. Semoga bermanfaat untuk semua. Wassalam.

Lovely Followers

Monday 14 December 2015

Diy pinggan kertas sebagai abm anak


Pinggan kertas selain daripada buat letak makan masa jamuan tu pun sebenarnya boleh dijadikan bahan diy untuk abm anak. Apa yang pasti cukup mudah dan jimat.

Saya beli pinggan kertas yang tidak bercorak ni kat kedai mr.diy RM1.60 je. Pelbagai aktiviti boleh buat guna pinggan kertas ni.

 1) aktiviti kemahiran motor visual dan koordinasi mata/tangan.

Yang ni saya guna pinggan kertas, magnet dan kertas tebal sebagai tambahan.

Lekatkan magnet pada batang aiskrim. Lukiskan garisan pada pinggan kertas dan kertas tu.

Aktiviti ni sesuai untuk umur 2 tahun ke atas tapi kan abang adam lagi teruja buat ni...ehh ibu pun sama tau sebenarnya.. pun main juga. Best...hihi


 Anak pasti tanya eh macamana magnet ni boleh gerak? wah hebatnya. Bersedialah dengan jawapan ye wahai ibu-ibu. :)
 Saya letak dalam sheet protector... maka, dah jadi Koleksi busy bag activity.

 2) Lacing activity : saya guna lebihan dari tengah aktiviti sebelah tu. Lepas tu tebuk lubang buat jenis bentuk dengan penebuk lubang kertas jenis satu hole tu. Kemudian guna tali lembut yang boleh dibeli di kedai mr.diy.

3) Target games : roll tisu tu saya lekatkan pada pinggan kertas sebagai tapaknya. Kemudian potong tengah pinggan kertas.

Cara mainnya, balingkan pinggan tu sampai masuk dalam roll.

 4) Puzzle paper plate.
Yang ni pun paling simple nak buat.


Ini pula match puzzle tapi daripada kotak dan lidi satay. 

Banyak lagi boleh diy dengan pinggan kertas ni terutama untuk aktiviti kraf. Boleh buat topeng,,buat burung,,buat tempat letak surat.. eh banyak lagilah.. nanti saya cuba buat.. dah lama tak buat aktiviti seni dan kraf dengan anak-anak. 

0 Komen Cerita Hati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

♥ Copyright © 2013 reserved to Myself. Template Edited by Cik Rose Cute