Selamat berkunjung ke blog saya. Semoga kunjungan anda dengan niat yang baik. Blog ini sekadar mengisi ruang waktu cerita hidup saya dan aktiviti homeschooling saya bersama anak-anak. Semoga bermanfaat untuk semua. Wassalam.

Lovely Followers

Monday, 26 August 2013

Beginning Math Skill : Tambah Tolak


Mula ajarkan Adam kemahiran tambah tolak. Sambil buaikan Dhia sambil tu jugak amik sikit masa tengokkan dia buat tambah tolak dalam buku baru dia beli tu. 
 Camne nak buat ni ibu?
Adam kenal dengan simbol tambah tolak cuma dia tak tahu je cmne nak jumlahkan dengan betul. Dalam buku ni hanya nombor 1-20 aje.. jadi takdelah beban sangat dia nak belajar tambah tolak. Yang buat dia tambah suka nak belajar tu bile ada gambar ben10..
Cara 1 : Saya ajarkan dia teknik potong / buang gambar tu.. Mujurlah ada gambar kan...
Kalau tambah, saya ajar dia kira jumlah semuanya.
Cara 2 : Saya bagi dia guna alat bantuan kira iaitu sudu. 

Baru nak bagi dia faham jer dan minat dengan matematik.. yang mana takde gambar.. dia akan kira dengan bantuan sudu tu. nampaknya dia suka dan banyak jugak dia buat latihan dalam buku tu..

5 Komen Cerita Hati:

Riedaffya ibrahim said...

rajin ayu ajarkan adam kan..

Puan Kutu said...

Adam ni bagus betul tau.minat betul belajar..nti besar boleh jadi pakar math

Masya said...

keatif guna sudu .. amir selalu confuse bab tolak .. tambah dia ok...

LYAfrina said...

waa..bgus sgt skill ni ayue.. asya dah ok +-.. lya pon gnakan gmbar n jari dia..

IntaNBerliaN said...

bagusnya adam ni...

*ayue start ajar adam umur brp yer?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

♥ Copyright © 2013 reserved to Myself. Template Edited by Cik Rose Cute