Selamat berkunjung ke blog saya. Semoga kunjungan anda dengan niat yang baik. Blog ini sekadar mengisi ruang waktu cerita hidup saya dan aktiviti homeschooling saya bersama anak-anak. Semoga bermanfaat untuk semua. Wassalam.

Lovely Followers

Friday 18 May 2012

Baik Tuan??


Salam Jumaat, penghulu segala hari. Semoga hari ini lebih baik dari hari semalam.

Nak story pasal lovely boy aku lagi. Bosan ke? Hahaha.. Jangan bosan ye kerana cerita dan banyak catatan di sini lebih kepada tentang dirinya si 'Adam' dengan harapan suatu hari nanti dia dapat baca apa yang aku catatkan tentang dia di sini. Memori tentang dia disini. :)

Semalam waktu aku merajinkan diri mahu melipat kain yang bergunung tu. Itupun setelah selalu ditegur oleh Adam yang tanyakan aku kenapa dan bila ibu nak lipat ni. Kadang kan, dia yang ajar aku pulak itu ini tau sekarang ni. Maklumlah dia dah banyak cakap..

Aku    : Adam, tolong ibu amik kain dalam bakul tu boleh?
Adam : Ok, baik Tuan!! dan dia terus berlari pergi amik kain.

Terima kasih Adam kerana rajin tolong Ibu. Tapi dari mana kamu belajar ayat Baik Tuan itu?? Tersenyum aku seketika dengar ayat itu keluar dari mulut dia. Ini mesti pengaruh citer kat TV agaknya. Memang kadang tu pandai je dia susun ayat bila bercakap. Kadang-kadang kalau macam ayat orang besar tu yang nak gelak jugak tu. Memang sah budak ni suka ikut ayat dalam citer TV. Sekarang ni memang dia suka sangat tiru apa saja cakap orang dan aksi orang buat. Kadang aku panggil abah dia 'abang' dia pun mengada ikut sama panggil abah dia macam tu. Hahaha. Tapi memang aku kena lebih berhati-hati dan menjaga tutur kata sikit lah sebab takut dia terikut cakap yang bukan-bukan pulakkan. Itu yang kadang kalau citer mengarut tak berapa suka bagi dia tengok. Tapi itulah, kalau tak terikut dari rumah, pengaruh kawan-kawan masa main kat taman pulak. Kalau yang baik-baik aku tak marah.. Tapi kalau terikut yang tak baik, memang aku akan warning lah si kecikku itu. Semoga kamu jadi anak yang baik dan mendengar kata ye budak Adam.
Aksi dia masa tengah tengok citer Shaolin Soccer semalam. Dia pun nak ikut jugak tu. Memang suka sangat tiru meniru sekarang ni.

Nota : Umur 3-6 tahun memang peringkat dia suka meniru perbuatan ibu bapanya dan juga orang lain. sebagai ibu bapa harus pantau dia dan larang dia kalau tercakap kata-kata yang tak elok.

0 Komen Cerita Hati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

♥ Copyright © 2013 reserved to Myself. Template Edited by Cik Rose Cute