Selamat berkunjung ke blog saya. Semoga kunjungan anda dengan niat yang baik. Blog ini sekadar mengisi ruang waktu cerita hidup saya dan aktiviti homeschooling saya bersama anak-anak. Semoga bermanfaat untuk semua. Wassalam.

Lovely Followers

Wednesday 1 July 2015

Cara mudah ajar anak Nombor Bundar : Teknik Garis Nombor

Sebagai persediaan Adam untuk melangkah masuk darjah 1 tahun depan, saya dah mula ajarkan dia serba sedikit tentang topik darjah 1. Saya mulakan dengan nombor bundar. Bundarkan kepada puluh terdekat dahulu..

Mudahnya dengan menggunakan teknik garis nombor. Nampaklah yang mudah Adam nak faham.
Buatkan satu garis nombor yang ada 11 ruang kotak. Tambah sedikit apa-apa yang boleh menarik perhatian anak dan laminate. Boleh guna ulangkali untuk nombor lain kalau laminate. :)
Saya uji Adam dengan buat 5 soalan nombor tu dan dibundarkan kepada puluh terdekat.

Alhamdulillah.. anak ibu dapat faham dengan baik konsep bundar dengan guna kaedah ni. 

Hasil jawapan Adam. (taktahu ler kenapa senget gambor ni..)


0 Komen Cerita Hati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

♥ Copyright © 2013 reserved to Myself. Template Edited by Cik Rose Cute