Selamat berkunjung ke blog saya. Semoga kunjungan anda dengan niat yang baik. Blog ini sekadar mengisi ruang waktu cerita hidup saya dan aktiviti homeschooling saya bersama anak-anak. Semoga bermanfaat untuk semua. Wassalam.

Lovely Followers

Wednesday, 19 October 2016

Idea mudah untuk aktiviti kemahiran motor halus



1) praktis menggunting
Buatkan orang petak dan gunting pada hujung seperti rambut.lekatkan pada batang aiskrim. 

Dhia gunting rambut orang-orang itu. Praktis menggunting dan berlakon macam ada salon. :)

2) cutting practise box
Dhia suka menggunting, maka ibu sediakan satu box pelbagai versi untuk dia praktis menggunting. Nanti ibu boleh tukar letak straw, kotak atau apa saja bahan yang ibu rasa sesuai. Tupperware brand kedai dua ringgit je..


3) button skill practise
Ibu guna paper foam buatkan ini.  

Nampaknya dhia kena lebih banyak buat aktiviti butang ni sebab dia masih kekok.  :)


4) tissue roll 
Dua bahan je guna dah boleh jadi aktiviti anak.  Tissue roll dan pipe cleaner.  Tebuk lubang dengan punch hole. Selain pipe cleaner,  boleh guna straw atau lidi atau pensel. 

5) matching stick games
Ibu lukis gambar pada kertas. Lidi berwarna warni. Anak main dengan ikut gambar menggunankan lidi tu.

6) aplhabet and number spider web
Pinggan kertas dan tali.
Tebuk lubang di keliling dan gunting bahagian tengahnya. Guna tali yang sesuai untuk anak main masukkan dalam lubang tu dan buat ikut turutan.

Selain daripada pelbagai aktiviti guna diy bbm, aktiviti menjemur baju pun salah satu aktiviti mudah untuk kemahiran motor halus dengan sepit tu.. Di samping belajar kemahiran hidup. :)



Alhamdulillah. Bila banyak buatkan aktiviti motor halus, dhia sudah boleh menggunting ikut garisan dengan baik. Ibu lukiskan sebuah rumah pada kertas dan minta dia gunting tanpa bantuan ibu. 

Nampak la rupa rumah kan selepas digunting.. 



Sunday, 16 October 2016

Koleksi abm mengajar anak membaca


Mengajar anak membaca tidak seharusnya hanya tertumpu kepada buku sahaja. Kita perlu juga pelbagaikan cara supaya dapat menarik minat anak dan membantu anak untuk mudah faham.

Ibu menggunakan kaedah fonik dan set buku bacalah anakku dan read easy dalam mengajar mengajar anak membaca. Fonik adalah kaedah yang terbaik pada pandangan ibu. 

1) lift sukukata


2) matching house card

Padankan flahskad sukukata mengikut rumah sukukata.

3) cawan gabungan bunyi
Guna cawan polestrin dan tulis.

4) puzzle perkataan

5) permainan padanan gambar dan perkataan
Ibu guna gambar-,gambar dari buku aktiviti abang adam yang dah lama dan dah dia buat. :)

6) roda pintar sukukata

Ibu guna kotak je.  Kalau nak lebih cantik,  gunalah mounting Board ye. 

7) lift padanan gambar dan perkataan

8) parking lot games
Ibu buatkan alas plastik..lekatkan manilakad pada sekeping kotak dan alas dengan plastik. Ini memudahkan ibu ulang guna sebab boleh tulis dan padam perkataan. 

9) puzzle bersukukat
Ibu guna puzzle kedai dua ringgit je.  Lepas tu tulis sukukata belakangnya dan pada kotak tu.  Sambil main puzzle sambil belajar baca sukukata. 

10) tissue roll word games

11) aplhabet velcro board

12) sight words games board

13) spoon magic games
Magic spoon bila turunkan spoon ke bawah akan membentuk perkataan lain.  

Selain bm,  bi juga boleh buat cara yang sama.  Belajar sambil bermain..  Seronoknya belajar di rumah. 

Friday, 14 October 2016

Aktiviti kemahiran motor halus yang banyak membantu anak

Perkembangan motor yang baik amatlah penting bagi kanak-kanak melakukan pergerakan.  Ianya seperti satu keperluan asas bagi pembelajaran seorang kanak-kanak.  Ia melibatkan pergerakan manipulatif yang memerlukan kanak-kanak kawal penggunaan tangan dan kaki.  Kemahiran ini membolehkan anak untuk pegang, buka dan lepaskan genggaman. Ia boleh membantu anak untuk memegang pensel dan menulis. 

Ini antara contoh aktiviti yang saya buat dengan anak.  Alhamdulillah.. Sedikit sebanyak sangat membantu perkembangan dia. 
1) aktiviti memasukkan lidi atau pipe cleaner ke dalam bekas. 




Nampak kan yang anak akan pegang pipe cleaner tu dan cuba masukkan dalam lubang kecil tu.  Ibu guna bekas aiskrim dan bekas pencungkil gigi. 
Inilah yang boleh membantu anak untuk pegang pensel dengan baik. 

2) sorting color games

Aktiviti ni juga sebenarnya boleh membantu anak kenal warna dan dalam masa yang sama meningkatkan juga motor halus dia bila anak ambil batang aiskrim dan masukkan dalam bekas tu.

Ibu guna tissue roll, mounting board, kertas berwarna ikut warna batang aiskrim. Ibu lekatkan pada board dengan gam uhu.

3) transfer activity

Jimat sungguh yang ni..  Hanya menggunakan tudung botol dan picagari.

Bukan mudah pada awalnya dhia nak guna picagari tu. Dia belajar tarik air guna tu dan baru pindahkan dengan tekan picagari tu ke dalam tudung botol. 

V
V
V
V
Dan..... Alhamdulillah. Inilah perkembangan yang ibu tunggu. Awal dulu, dia tak boleh nak ikut titik titik ni, mesti ada senget. Tapi sekarang, alhamdulillah..dia dah boleh buat dengan baik..  



Abang adam belajar sifir, dhia belajar tulis dan warna. :)

Thursday, 13 October 2016

Aktiviti mengira, matching pattern games board

Ibu dah mula ajar dhia kira mengira. Belajar mengira objek. 

Papan mengira yang menggunakan cawan, batang aiskrim atau pompom ball.
Ibu lekatkan pada sekeping kotak.

Bukan senang juga nak ajar dhia mengira. Lain anak lain ragamnya.. Dengan dhia ni..tahap kesabaran ibu kena tinggi. :)

Counting ice cream games.
Ibu guna paper foam untuk buat kon aiskrim dan nombor felt yang ready made beli kat kedai mr.diy. ibu tampal guna gam uhu nombor tu pada kon paper foam yang ibu guntingkan tu.
Pompom ball tu sebagai aiskrim. Beli sepaket, banyak aktiviti boleh guna..

Ibu suruh dhia guna penyepit.
Dhia kata,"besar sepit ni..ni sepit ayam ibu kan".
Hahaha.. Yelah anak oii..dah itu je ada. Tapi tapi....sangatlah susah dia nak sepitkan pompom tu. Cukup sampai nombor tiga, dia takmo dah. Guna tangan juga letak pompom untuk mengira.
"Sepit ni besar, nanti suruh abah beli lain ye ibu", katanya dhia.

Nampak tu betapa gigih dhia nak susun guna penyepit. Memang penyepit tu tak sesuai. Ibu memang mencari penyepit getah jenis comel yang kecik, tapi tak pernah jumpa lagi. Kalau ada yang sesuai, barulah senang dia nak sepit. Ini penyepit dapur digunanya. :)

Ini bbm bajet. 
Guna polestrin dan paku tekan jenis tinggi tu.
Selain mengira...ada aktiviti untuk fine motor skill di situ ye.

Dia memang suka tekan menekan paku tu. 


Aiskrim matching games.
Ini pula ibu buat versi padankan nombor dan jumlah titik bulat. 
Ada rupa aiskrim tu kan.. :)

Pattern matching games.
Ibu guna mounting board, velcro dan kotak untuk buat bentuk-bentuk.
Kemudian, ibu buatkan beberapa helaian susunan bentuk atas kertas A4. 

Cara main :
Anak susun bentuk bentuk mengikut helaian bentuk yang dilukis tadi. 

Belajar sambil bermain itu seronok. Inilah homeschooling. Alhamdulillah. 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

♥ Copyright © 2013 reserved to Myself. Template Edited by Cik Rose Cute