Selamat berkunjung ke blog saya. Semoga kunjungan anda dengan niat yang baik. Blog ini sekadar mengisi ruang waktu cerita hidup saya dan aktiviti homeschooling saya bersama anak-anak. Semoga bermanfaat untuk semua. Wassalam.

Lovely Followers

Tuesday, 27 September 2011

Aku dan budu

Sedapnye bila makan ada budu. bertambah selera. saya nie memang antu budu. hehe... di makan pulak dengan ulam-ulam yang berbagai.. huh..memang best ler.. sesiapa yang tak pernah rasa memang rugi lah.hehe.. saya sejak dari kecil lagi dah kenal budu. tu yang selamba je makan. zaman saya study dulu, kawan saya orang johor, dia memang tak boleh nk makan budu. katanya tak boleh telan.hehe... tapi ada jugak member yang redah je try, last2 jatuh cinta pulak.hehe... saya hari-hari mesti ada budu kalau makan nasik. baru lah ada selera.hehe..
 

Sunday, 25 September 2011

adam dan bulat2nya

Seronoknya bila tengok anak yg dulunya tak tahu apa2, sekarang dah pandai macam2 dah. petah bercakap dan sekarang dah pandai nk lukis dan conteng2. happy tengok perkembangan dia di depan mata. biarlah dulu ku korbankan seketika hasrat hati utk punya kerjaya demi anak kecilku. inilah dia hasil contengan si kecik saya yang sudah pandai buat bulatan. hehe... alhamdulillah dia semakin maju lagi setapak ke hadapan dan semoga si kecikku akan lebih berusaha lagi belajar mengenal hidup ini.
                   tengok dia conteng semua mcm raksasa. sebab dia suka tengok ultraman...hehe..

Tuesday, 20 September 2011

Rupa cantik tapi ????

Salam semua...
Mcm2 maksud dan erti disebaliknya tajuk entri ni kan. Kata orang nak menilai seseorang itu jgn dinilai pada rupa dan zahirnya shj tapi nilailah dari dalaman. Tak semestinya yg cantik itu semuanya indah belaka dan tak semestinya yg buruk itu tiada indahnya. Jadi jgn lah memandang orang hanya pada luaran shj.. (tiba2 jer, nk cite psl lain sebenarnye..hehehe..)

Berkait jugak lah dgn dessert yg sy buat nie. frust sgt. nampak cam menjadi tapi rasanya tak sedap sebabnye saya guna swiss roll perasa pandan. entah kenapa jadi pahit pulak triple nih. last2 tong sampah jgk tempatnye. Dah satu pembaziran saya telah buat. biasa saya guna perasa coklat, nie terbeli yg pandan sbb takde coklat. so, cmnilah jadiknye, rupa jer nampak cantik tapi???? rasa nya pahit jer.. hehe... next time buat lagi.

Sunday, 18 September 2011

Moist Orange Mocha cake

Salam semua...
Nak tayang kek lagi ye.hehe. bila dah ada perasaan rajin nak cuba resepi baru, jadi saya cuba jugak sampai jadi. Kebetulan si kecik saya suka makan kek. jadi semakin teruja dan terrajin lah saya nk buat nyer.. satu lagi bertambah minat pulak dengan dunia bakery nih. entah kenapa rasa seronok jer bila mengadun kek dan tengok hasil air tangan sendiri menjadik. hehe.. nie lah kek saya. Mocha Orange choc cake. TQ kpd pengkongsi resepi ini yg sudi berkongsi resepi.
Moist Orange Mocha Brownies 
(sumber : Myresepi.com)

bahan A :
1 cwn minyak masak
1 cwn susu cair
2 cwn gula perang
1 cwn air panas
1/2 sudu kecil nescafe (bancuh dgn sedikit air)
2-3 sudu besar sunquick oren

bhn B : (kacau rata)
1 sudu kecil esen vanilla
2bj telur

bhn C : Ayak bersama
2 cwn tepung gandum
1 cwn serbuk koko
1 sudu kecil baking powder
1 sudu kecil soda bikarbonat

utk topping : 1/2 cwn serbuk koko, 1/2 cwn susu pekat manis, 2sb minyak (teknik double boil atas air pans)

1) panaskan oven suhu 170c selama 15min
2) kacau semua bhn A spy sebati
3) masuk bhn B dlm A td dan kacau
4) masuk bhn C dan gaul rata sebati
5) gris loyang dgn mentega dan tuang adunan
6) bakar lebih kurang 45-50 min. atau hgga masak. bila cucuk dgn lidi kek tak lekat.
7) kek sejukan dulu br letak topping.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

♥ Copyright © 2013 reserved to Myself. Template Edited by Cik Rose Cute