Selamat berkunjung ke blog saya. Semoga kunjungan anda dengan niat yang baik. Blog ini sekadar mengisi ruang waktu cerita hidup saya dan aktiviti homeschooling saya bersama anak-anak. Semoga bermanfaat untuk semua. Wassalam.

Lovely Followers

Wednesday 7 October 2015

bbm untuk ajar anak kenal huruf hijaiyah


Saya akan mulakan ajar dhia dengan set buku al furqan dahulu. Ajar dia kenal pandai mengaji lepas tu baru ajar bacalah anakku dan read easy. In shaa allah..moga dipermudahkan hendaknya.

Setakat ni dhia baru boleh cam 5 huruf bila suruh padankan.

 diy bbm begini banyak membantu anak untuk mudah cam huruf. Saya mulakan ajar 3 huruf..kemudian tambah sikit sikit., selain tu saya bagi dia tengok video nyanyi alif ba ta juga.
 Guna manila kad dan tulis...boleh gantung kat dinding juga.
 diy guna cawan polestrin, batang aiskrim dan kertas alas doorgift.
 Dhia seronok buat aktiviti begini. Sambil padankan saya ajar dia sebut huruf tu juga.
 Yang ni pula bbm untuk tic tac toe games. Games ni boleh juga untuk ajar lain juga tau..bm, bi, abc dan 123 pun boleh buat camni.  saya tulis atas A4 tu sebab nanti nak buatkan buku huruf juga.
ini pula Aktiviti mudah. Tampal sticker.. 

Sebenarnya rasa berdebar pula nak mulakan ajar al furqan kat dhia ni. 
Nak ajar anak ni kita tak boleh banding bandingkan anak kita dengan anak orang. Tak boleh juga ikut sangat orang , eh anak orang tu pandai tu la, eh anak orang ni pandai ni laa.. makanya ikutlah kemampuan kita dan kemampuan anak kita.. jangan kejar umur sekian sekian kena pandai itu kena pandai ini... oh itu bukan ukurannya tetapi bila anak dah boleh tu barulah satu pencapaian yg baik untuk kita dan anak. Target kita pun tercapai. Itu cara saya dan pandangan saya sendiri. Lain orang lain target nya dan lain juga caranya.. tetapi saya sentiasa akan belajar dan masih lagi belajar untuk berikan Apa yang terbaik untuk anak anak. In shaa Allah.

2 Komen Cerita Hati:

Puan Kutu said...

Insyaalah semoga dipermudahlan niat suci nk ajar dhia Al furqan dahulu..ajar anak kenal huruf AL Quran dulu..sy dh mula ajar pia sikit2 bacalah anakku..buku Al furqan tak beli lg

CEO Mak said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

♥ Copyright © 2013 reserved to Myself. Template Edited by Cik Rose Cute