Selamat berkunjung ke blog saya. Semoga kunjungan anda dengan niat yang baik. Blog ini sekadar mengisi ruang waktu cerita hidup saya dan aktiviti homeschooling saya bersama anak-anak. Semoga bermanfaat untuk semua. Wassalam.

Lovely Followers

Tuesday, 19 June 2012

-Dia dah selera-


Wah gitu kan tajuk.. Siapakah yang dimaksudkan tu? Aku ke? Oh aku ni memang hari-hari kuat makan tapi badan je tak mau gak naiknya.. Dah memang jenis aku kot camtu lagipun aku punya tabiat buruk iaitu makan tidak ikut masanya sebab tu tak mendorong aku nak naik berat, salah aku jugak kan. Hish hish...
Bulan lepas pergi klinik dan nurse ada berikan Adam 'sirap multivitamin' sebab berat dia tak berapa banyak naik tapi belum tahap line kuning lagi. Jadi taklah perlu dirisaukan sangat nurse kata tapi kalau boleh bagilah dia naik berat tu banyak lagi kan. Adam yang 3 tahun hanya punya berat 13 kg jer.. Mungkin ikut Ibu dia kot yang susah nak naik berat badan.. :)

Tapi aku ni memang lah risau sebab dia kan budak lagi... Berkesan jugak multivitamin tu bila mana dia sudah pun selera makan sekarang ni. Tapi satu jelah, 'adam ni makan banyak dan main pun sama banyak jugak'. Lagipun dia lelaki lagilah aktif lompat situ sini. Macamana tu kan? Disebabkan dia dah mula selera makan ni, maka aku ni pun kenalah rajin sikit. Nak bagi dia makan banyak, aku kena suapkan dia. Stok biskut munchy's atau tiger kena selalu ada dalam tupperware biskut dia tu sebabnya sebelum dia nak tido tu pun dia akan mintak biskut. Harapnya bila time date checkup akhir tahun nanti berat dia naik banyaklah... Banyak masa lagi kan dan aku pun kena berusaha samalah... :)
 Ini kisah malam semalam. Adam pergi beli burger dengan abah dia.(Ini Oblong abah adam punye sebenarnya. Aku punya burger daging dan burger sosej untuk Adam
 Adam order burger sosej. 
Tengok tu cara makan sambil duduk yang kurang sopan tapi suka sangat tengok dia makan. Biasanya roti tu jarang dia makan dan akan tinggalkan, tapi malam tadi semua dia makan.

Nota : Kena cari menu-menu menarik dan sihat untuk Adam..

Buah Kuini.. Apa boleh bikin?


Pagi tadi, Abah Adam kuar beli sarapan dan dibawak pulangnya buah kuini jugak. Si Adam pula ingatkan itu mempelam (mangga) lah kan. Dah habis dia makan roti canai terus mintak aku kupaskan buah kuini tu. Sebiji terus dia makan... 
Apa boleh bikin dengan buah kuini selain makan macam tu je? Haaa... Abah Adam suruh buat sambal belacan letak buah kuini.. Pandai bagi idea kan dia..... :)
Hanya berbaki 3 biji. Buah ni abah adam beli 2kg = RM5. Dapatlah dalam 8 biji kot dan 2 biji dah bagi kat jiran. Manis jugak..
Terhasillah sambal belacan buah kuini. Nampak merah sebab ku pakai cili kering sebabnya cili merah dah habis.. Terlebih rajin nak ke kedai, pakai jelah apa yang ada kat dapur tu.. :)

Nota : Tengah-tengah menumbuk cili tu.. terpercik pulak ke mata.. Adoiii pedih sangat, terus lah bilas ngan air.. Korang pernah tak?

Monday, 18 June 2012

Layan Jer........




Suka dan duka silih berganti
Bayang dirimu menghilang kini
Mengapa 
adakah aku bersalah

Menangis hati memanggilmu
Teringat segala sumpah janjimu
Dahulu akulah suri hidupmu

Apakah upaya
Diriku wanita
Dan yang tinggal kini
Kedukaan

Tak akan ku jadi
Pengemis cintamu
Akan kubuktikan
Kepadamu

Luka di hati kurawat sendiri
Hari berlalu musim berganti
Dan kini kau ingin
Diriku lagi


Nota : Aku suka Ella... :)

Bila dia terlebih sudah..........


Aku tinggalkan dak Adam dan biarkan dia tengok Tv sebab aku nak pergi mandi dan biasanya memang dia akan tengok Tv jelah. Selesai je aku bersiap-siap dan nak masuk mengemas dapur..... Tiba-tiba tengok ada sesuatu dalam kuali minyak atas dapur aku tu. Hish..hish.. apa ke hal lah pulak adam ni? Boleh pulak dia letak 2 ekor ikan dan 1 ekor udang mainan dia dalam kuali tu. Emm.... Ini sangat bahaya bila dia mula dah nak main dekat-dekat dapur gas ni. Naik risau aku bila dia terlebih sudah kreatifnya tu.... Kena bagi warning lah nampaknya ni. Belum pernah lagi dia main dekat-dekat kuali macam tu. Mujur tak dibukaknya dapur tu.. Haih....risau aku... 

Mainan ikan tu pun sebenarnya mainan pancing dia dan boleh pulak dia buat main masak-masak yang siap letak dalam kuali betul pulak tu. Terlebih sudah kamu yer dak Adam..... Memang kena warninglah dia. 
Aku tanya dia kenapa buat macam ni? Dia kata, "nak suruh ibu masak ikan yang adam tangkap tu". Emmm... macamana aku nak marah kalau dia pandai beri jawapan yang boleh buat aku senyum. Tapi memang kena jaga-jaga jugaklah.. Bahaya bila budak-budak sudah pandai nak main dekat-dekat dengan dapur ni.

Nota : Adam ni sebenarnya memang kuat meragam sikit sejak kebelakangan ni. Macam-macam nak direka dan dicubanya. Emmm.. Ok lah.. nak pergi masak kejap sebab dia dah mintak nasik dan sebab tu kot dia letak ikan tu suruh aku masak. Mungkin adam perli Ibu dia kot. Hehee.. :)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

♥ Copyright © 2013 reserved to Myself. Template Edited by Cik Rose Cute