Selamat berkunjung ke blog saya. Semoga kunjungan anda dengan niat yang baik. Blog ini sekadar mengisi ruang waktu cerita hidup saya dan aktiviti homeschooling saya bersama anak-anak. Semoga bermanfaat untuk semua. Wassalam.

Lovely Followers

Tuesday, 21 February 2012

Kek Batik Aurora



Hai rakan blogger. Apa khabar malam nie? hehe. Keterujaan tengok kek batik aurora di blog2 blogger masakan, maka petang tadi saya try lah buat. Memang sedap kek nie. Lain rasa dari kek marble. Sebabnye, tiap colour tu ditambah perisa kan. Jadi rasa lain je. Sedap sungguh. Hehe.. Saya pun buat versi cup cake seperti Sis Diana. Teruja sungguh tengok CC yg cantik tu. So, try lah buat jgk dlm cup walau tak berapa cantik. Hehe.. Penat sikit lah sebab kena sudu-sudukan banyak kali. Kalau ikut resepi asal terus dalam loyang aje. Hehe. So, meh lah try jugak buat ye.










Resepi Kek batik Aurora
Sumber : Kak Ummi , Sis Diana

250 gm Mentega
100 gm gula castor
1/2 cwn susu pekat manis ( 3/4 cwn pun boleh)
250 gm tepung gandum * ayak
6 biji telur
2 sdt baking powder * ayak
5 jenis pewarna & perisa
1 sdt ovallete

1) Panaskan oven 180c, sediakan loyang 8''
2) Gris loyang & alas dgn baking paper
3) Satukan tepung, baking dan ayak
4) Mixer : Pukul mentega, ovallete & gula hingga kembang putih
5) Tambah susu dan pukul sebati
6) Masuk telur satu persatu, pukul rata.
7) Tutup mixer, masuk tepung dan kaupbalikkan adunan hingga rata
8) Bahagikan kpd 5 warna dan 5 perisa
9) Tompok2kan adunan. Setiap tompok satu senduk
10) Bakar 45min - 1 jam atau hingga masak.

p/s : Saya buat 1/2 adunan aje dan sudukan selang-seli masuk papercup. Saya pakai 4 warna jer..hehe. Tak cukup colour kat umah tadi. Perisa pun pakai, coklat, vanilla, oren dan asal. Hehe.. Selamat mencuba yer.



Apam Gula Hangus



Salam semua. Jom layan apam gula hangus jap yer. Bila lama tak buat dan makan, memang terasa rindu lah. Buat apam nie gotong royong dengan jiran sebelah. Hehe. Sebab nye saya pun baru belajar kan. Resepi ni amik kat my resepi rasanya. Dah lupe dah sebab lama sangat simpan baru cuba buat. Kurang manis sikit, kena tambah gula lebih sikit baru rasa lagi sedap. Meh layan resepi kt bawah nie.






Resepi : Apam Gula Hangus

2 biji telur
1 cawan gula pasir + 1 cawan air ( Gula elok 1 1/2 cwn br manis )
1/2 cwn minyak masak
2 sudu besar marjerin
1 sdt soda bikarbonat *
1 sdt serbuk koko *
1 1/2 cwn tepung gandum *ayak
2 sudu besar susu pekat

1) Gula hanguskan dan campur air. sejukkan
2) Mixer : Telur, susu, minyak & marjerin dipukul kembang lebih kurang 3 min
3) masuk gula hangus dan pukul
4) masuk bahan-bahan ayak dan pukul sebati
5) kukus dalam acuan lompang yg telah disapu sedikit minyak dalam 10-15 minit.



Sungguh Aku Rindu



Sungguh aku rindu padamu sahabat
Rindu pada gelak tawa kita
Suka duka kita 
Pahit manis kita
Rindu pada suasana itu
Sungguh aku rindu

Mungkin jarak masa cemburui kita
Namun mujur fb dekatkan kita kembali
Mungkin kita tak dapat bertemu mata
Namun di hati tetap utuh kenangan bersama
Sungguh Aku rindu kalian
Semoga persahabatan ini kekal terjalin selamanya
Dengan harapan moga suatu hari nanti kita pasti bersua kembali
Sungguh Aku rindu






p/s : tiba2 mood teringat kat kawan-kawan zaman study muda-mudi dulu pulak. Masing-masing dah ada arah hidup dan keluarga masing-masing. Tapi sekali bersahabat, selamanya tetap sahabat. Peace No War. Hehehe. :) Semoga korang happy and sukses sokmo k.


Dari kotak mindaku

Monday, 20 February 2012

Oh Rupanye begitu..



Hai semua warga blogger. Saya nak say Thanks banyak2 kat CheqNa sebab sudi tegur yang saya sendiri tak tahu. Hehe. Korang pernah tak kalau nak publish komen korang kena taip word verification tu. Kadang sampai berkali-kali baru betul kan. Kalau tak dapat mesti tak jadi dah nak komen. Itulah yg berlaku kpd blog saya. Seyes tak perasan pun. Patutlah takde orang nak comment kat entri, ingatkan takde orang sudi nak baca entri. Rupa nye masalah tu. So, saya carilah mana yang patut kan diubah. tengok kat tutorial baru jumpe.  So, abaikanlah jelah WV tu kan. Tujuannya nak elakkan spam. Tapi kalau takde pun ok kot kan. Hehe..

Sini rupa nye.. Dashboard > setting > comment > Kena tick pada No/ tidak pada kotak tu. Tapi rasanye semua dah tahu kn. Hehe. 




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

♥ Copyright © 2013 reserved to Myself. Template Edited by Cik Rose Cute