Selamat berkunjung ke blog saya. Semoga kunjungan anda dengan niat yang baik. Blog ini sekadar mengisi ruang waktu cerita hidup saya dan aktiviti homeschooling saya bersama anak-anak. Semoga bermanfaat untuk semua. Wassalam.

Lovely Followers

Monday 28 November 2016

Pretend play : adamdhia mini shop


Prentend play adalah sesuatu aktiviti belajar sambil bermain yang menyeronokkan. Terdapat pelbagai jenis pretend play seperti main masak-masak,  baby doll dan bermain jual beli seperti ini juga adalah aktiviti yang menarik. 

Anak boleh belajar :
-cara berurusniaga
-mengenal apa itu wang? 
- mengira tambah wang tolak wang
- belajar cara membeli dan menjual

Pendek kata belajar asas ilmu ekonomi tapi dalam masa yang sama membentuk keyakinan diri juga untuk belajar membeli terutama jika nak membeli di kantin sekolah nanti. 

Pada awalnya,  ibu hanya buat ruang begitu je mini shop anak-anak.  Sebelum ibu diy daripada kotak. 
V
V

Duit tu abah adamdhia printkan.  Ibu tolong gunting.  Kata abah,  guna duit contoh yang betul barulah seronok.  Sebelum tu ibu tulis je kat kertas. 

Barang mainan je sebagai barang jualan.


Mesin tunai ini, abah adamdhia yang beli. Beli di bundle.. Rezeki anak-anak,  masa abah mereka pergi terjumpa benda ni.  Bawah RM20 harganya.  Tak silap ibu dalam RM15. Kalau beli baru ada je dijual di kedai mr. Diy dan paling murah harganya Rm34++. 

Selepas abah adamdhia bagi kotak besar,  maka terjadilah diy mini shop daripada kotak.  Lebih menarik dan anak-anak ibu bertambah seronok.  Kami buat sama-sama  mini shop ni.  Sorang tolong ambil salotape,  sorang tolong pegang. Sorang tolong susun..  :)
V
V

Mini shop adamdhia


Proses jualbeli sedang berlangsung.  Mereka saling bertukar,  kali ni abang Adam jadi pembeli dan dhia jadi penjual,  kadang dhia pula jadi pembeli dan abang penjual. 


Abang Adam nak membayar.  Berapa ringgit cik?  :)

Alhamdulillah . Sedikit ruang di dalam bilik dimanfaatkan sebaiknya.  Bilik inilah tempat anak belajar dan bermain.  Bilik ini tidaklah besar mana pun sebenarnya tapi cukuplah ruangnya tu untuk mereka beraktiviti.  
Terimakasih juga kepada abah mereka kerana sentiasa bagi sokongan kepada ibu dan anak-anak . Siapa sangka suami ibu itu seorang yang supportive dan semestinya dialah penyumbang sumber kewangan modal dalam aktiviti homeschooling kami.  :)

1 Komen Cerita Hati:

Unknown said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

♥ Copyright © 2013 reserved to Myself. Template Edited by Cik Rose Cute