Selamat berkunjung ke blog saya. Semoga kunjungan anda dengan niat yang baik. Blog ini sekadar mengisi ruang waktu cerita hidup saya dan aktiviti homeschooling saya bersama anak-anak. Semoga bermanfaat untuk semua. Wassalam.

Lovely Followers

Wednesday 11 February 2015

homescholling : aktiviti untuk games bahasa

Assalamualaikum. 
Entri kedua untuk 2015.
Alhamdulillah.
Adam sudah 6 tahun dan dhia pula sudah hampir 2 tahun. Homeschooling dengan anak anak tetap diteruskan cuma nak update je kekangan masa. Ini pun saya update dengan handset.
Sekarang dhia pun turut suka belajar. Sebut bunyi a i u pun dia suka sebut walau sedikit pelat. Tunggu tahun depan dah 3 tahun nanti baru ibu ajar ye nak. 
Di sini saya nak kongsi aktiviti games bahasa yang sudah saya buat dengan anak anak. Diorang sangat suka. Idea ni pun banyak asalnya daripada blog Puan Eliani, cepatmembaca.  Tahun ni saya bantu anak kawan2 pula untuk belajar membaca. Itu yang saya tambah aktiviti ini. Lagipun boleh diguna juga untuk adam dan dhia.
 Homemade playdough dan kad huruf sukukata berpandu buku bacalah anakku. Playdough tu saya guna 2 cwn tepung gandum, 1 cwn garam, 2 sb minyak masak, 3/4 cwn air dan sedikit pewarna makanan. Uli2 sahaja denfan air sedikit2.
 Egg carton dan flash card.
ini sangat membantu. Flash kad memang jadi satu bahan mengajar yang paling penting dan efektif.
 Butterfly games. Untuk bina perkataan.
 Tic tac toe games namanya. Seronok yang ni sebab anak2 cuba bersaing untuk tanda dan sebut jawapan dengan betul.
 Ni games car road gitulah.. ala2 gune kereta mainan satu, sampai dengan kas huruf tu, diorang kena cuba baca dan sebut.
 Ini pula saya buat pocket file untuk senang diguna bersama flashkad. Gune manila kad dan plastik je tu.. hihi. Cawan polisterin tu untuk buat sukukata..
Dekorasi tahun baru bilik belajar adam. Yang sebenarnya saya baru beli whiteboard besar tu.. adam memang excited lah. Senang ibu nak tulis katanya. :)
Itu sahaja entri kali ni. 

1 Komen Cerita Hati:

Puan Kutu said...

Oh lama ta updatemasih dengan aktiviti homeschooling. Bagus ayu ni..sy amik he resepi playdoh tu.tq!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

♥ Copyright © 2013 reserved to Myself. Template Edited by Cik Rose Cute