Selamat berkunjung ke blog saya. Semoga kunjungan anda dengan niat yang baik. Blog ini sekadar mengisi ruang waktu cerita hidup saya dan aktiviti homeschooling saya bersama anak-anak. Semoga bermanfaat untuk semua. Wassalam.

Lovely Followers

Friday 26 June 2015

Tips asingkan tempat tidur anak


Alhamdulillah.. misi saya untuk asingkan tempat tidur adam akhirnya berjaya. Target saya memang nak ajarkan dia tidur bilik lain sebelum dia berumur 7 tahun. Pertengahan tahun inilah baru saya ada kekuatan untuk biarkan dia tidur di dalam bilik dia sendiri. Syukur.... dipermudahkan dan tidak banyak ragam. Dalam masa 3 hari... dia dah berjaya atasi cabaran itu.

Hari pertama (23/06/15) ~ Adam terkejut dari tidur jam 2 pagi dan menangis minta izin nak tidur sekali sebelah saya. Okaylah.. saya izinkan memandangkan hari pertama dia belajar tidur berasingan.

hari kedua (24/06/15) ~ Adam terkejut dari tidur jam 4 pagi, kejutkan saya dan minta temankan dia tidur di dalam biliknya semula. Maka, abah Adam lah yang bangun temankan Adam sekejap sehinggalah Adam lena tidur semula sampai ke subuh.

Hari ketiga (25/06/15) ~ Misi akhirnya berjaya... Adam tak terkejut lagi dah tidur.. dia tidur dengan baik di dalam bilik dia sendiri... tahniah anak ibu..ibu bangga dengan kamu.

Sebenarnya taklah susah untuk ajar asingkan tempat tidur anak. Sedikit tips dan cara yang kami boleh kongsikan ialah :
- banyakkan psiko anak.. hihi.. maksudnya kenalah bercerita kenapa dan mengapa dia kena tidur bilik lain tu dengan baik.. 
- tidak terlalu memaksa anak untuk tidur terus dalam biliknya. saya biarkan je dia tidur dulu di depan tv... lepas tu, abahnya akan angkat masuk ke dalam bilik dia. 
- belikan lampu tidur baru, cadar baru atau selimut yang baru untuk anak supaya dia rasa seronok. kalau boleh mintakan anak pilih sendiri... macam Adam, abahnya suruh dia pilih sendiri lampu tidur yang baru..
- akhir sekali...janjikan sesuatu sekiranya dia berjaya tidur di dalam bilik dia sendiri.. macam Adam, abahnya janji nak belikan lego.. dah banyak sebenanrnya koleksi lego adam tu. hihi. nanti kena story bab hobi dia sekarang iaitu suka kumpul lego. bukan lego yg mahal tu, lego biasa-biasa je..hihi. :)


Terima kasih buat abah Adam atas usaha keras beliau yang menjadikan misi ini berjaya. Rasanya kalau tanpa Abah Adam, takkan berjaya misi ni sebab Abahnya lagi pandai memujuk anak dengan kata-kata manis dan ayat yang power..haha.. :)

0 Komen Cerita Hati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

♥ Copyright © 2013 reserved to Myself. Template Edited by Cik Rose Cute