Selamat berkunjung ke blog saya. Semoga kunjungan anda dengan niat yang baik. Blog ini sekadar mengisi ruang waktu cerita hidup saya dan aktiviti homeschooling saya bersama anak-anak. Semoga bermanfaat untuk semua. Wassalam.

Lovely Followers

Friday 26 June 2015

Aktiviti : sorting colour dengan pom pom ball


Ada orang cakap saya rajin.. ada orang tanya saya mana dapat idea.. ada orang juga yang kata saya nak menunjuk-nunjuk.. Susah kan bila fikir orang ni.. biasalah dalam hidup ni ada yang suka dan yang tak suka dengan apa yang kita buat. Niat saya cuma ingin berkongsi dengan orang... betapa seronoknya homeschooling ni. Tidak semestinya ibu yang fulltime duk rumah je boleh buat homescholing dengan anak, tetapi ibu yang berkerjaya pun boleh, Saya banyak dapat ilham dan inspirasi daripada homescholer mom yang lain juga. Sungguh.... sebenarnya memang ramai  ibu-ibu yang lagi rajin dan lagi kreatif. Saya banyak belajar daripada mereka dan kerana itu saya semakin seronok buat pelbagai aktiviti dengan anak-anak hasil daripada perkongsian mereka yang memberikan banyak inspirasi kepada saya dan saya juga suka jika saya pun boleh memberikan inspirasi kepada orang. Seronoknya sebenarnya belajar di rumah dengan anak-anak...

Di sini saya nak kongsi satu aktiviti ringkas dan santai.. Memang berbaloi beli pom pom tu, macam-macam boleh buat.. 
Saya tak pandai lukis... menjadilah tu kot caterpillar saya..
Dhia susun pom pom ikut pada warna.. pening jugak dhia nak letak tu. hihi
Yang ini pulak pom pom ball + muffin tray + sudu + penyepit baju.
Sorting colour activity. Dhia tak berapa mahir lagi guna penyepit kayu... kalau guna sudu, laju je dia letak. Takpe nak, nanti belajar lagi yer. tangan dia tak kuat lagi kot nak tekan penyepit tu dengan betul..nanti ibu bantu lagi ye. Kita banyakkan lagi aktiviti guna sepit baju pulak.. haha.. nanti jangan awak sepit mulut awak sudah bila dah pandai...
Saya tak tahu ini aktiviti apa namanya. tapi memang salah satu aktiviti yang boleh develop fine motor skill anak. Saya guna paku tekan kalerful yang saya beli kat kedai ECO RM2 je dan polestrin.. Seronok si Dhia duk main tekan tekan paku tu ke dalam polestrin.... tapi saya ada di sebelahnya masa aktiviti dibuat. Paku tu kan tajam... kena pantau.


Apa itu homeschooling? Belajar di rumah....pembelajaran yang bermula di rumah. Sebenarnya anak saya bersekolah juga di tadika, cuma di rumah pun saya buat aktiviti belajar supaya dia lebih jadi minat untuk belajar. Tidak semua perkara kita boleh harapkan dan serahkan 100% tugas mengajar kepada cikgu sekolah anak supaya anak jadi pandai.. pada saya, dengan memberikan pendedahan awal kepada anak dan melatih anak-anak dengan kemahiran-kemahiran awal yang tertentu, ini dapat memudahkan tugas seorang guru untuk mengajar anak kita dan anak kita pun akan lebih mudah untuk menerima apa yang dia bakal belajar di sekolah. Mudah-mudahan begitulah hendaknya anak-anak saya nanti dan anak-anak kita semua. Berdebar tunggu Adam naik darjah satu pada tahun depan. Bagaimanalah dia nanti? bagaimana cara belajar darjah satu nanti? itu semua saya dah mula ambil tahu... KBAT dan KSSR... saya pun tak berapa nak jelas lagi tu. Sistem sekolah sekarang tak sama macam sistem sekolah zaman ibu, ibu cuma dapat doakan semoga anak ibu boleh belajar dengan baik nanti.

1 Komen Cerita Hati:

Puan Kutu said...

klu fikirkan orang tak kemana kita ayu..teruskan share aktiviti bersama dhia. sy amik inspirasi Daripada ayu.hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

♥ Copyright © 2013 reserved to Myself. Template Edited by Cik Rose Cute