Selamat berkunjung ke blog saya. Semoga kunjungan anda dengan niat yang baik. Blog ini sekadar mengisi ruang waktu cerita hidup saya dan aktiviti homeschooling saya bersama anak-anak. Semoga bermanfaat untuk semua. Wassalam.

Lovely Followers

Tuesday 25 June 2013

Akibat kurang dengar kata, ibu jadi kuat marah!!


"Adam, diamlah sikit.. adik nak tidur".
"Adam, tak bolehlah lompat-lompat, jatuh nanti".
Adam......... tak bolehlah gitu.. tak bolehlah camni.. Setiap hari benda yang sama saya akan ulang cakap marah nasihat dia. Oh.. memang menguji kesabaran betul. Terlupakah saya yang Adam tu baru 4 tahun dan ragamnya memang sukar dijangka.. lasak memang normallah ketika umur budak camtu tapi saya asyik nak marah je kat dia dan bukan saya je, abahnya pun sama dah selalu marah dia lately ni. Adam bukanlah nakal sangat pun kalau diikutkan ada lagi budak yang lebih nakal dari dia. Adam ni aktif lasak dan suka nak cuba macam-macam je. Sekarang ni Adam mengada-ngada seolah-olah nakkan perhatian dari kami seperti sebelum dia bergelar abang. Mungkin kerana itu adam semakin macam-macam kebelakangan ni yang menyebabkan saya asyik nak marahkan dia. Silapkah saya?? Saya jadi geram bila adiknya tidur dia saje-saje jer pergi ngacau adiknya tu, lepas tu suka sangat lambat-lambat ikut arahan kalau saya mintak buat sesuatu misalnya minta dia pergi mandi.

Kanak-kanak dalam lingkungan umur 2-7 tahun (preschool memang sering dilabelkan lasak kerana ingin mencuba apa sahaja yang dilihat dan mereka juga didapati ‘tidak dengar kata’. Apa yang berlaku ialah ketiadaan komunikasi dua hala di antara ibu bapa dan anak. Di samping itu kanak-kanak sebenarnya tidak dapat mendengar arahan dengan baik kerana tidak memberikan perhatian kepada suara ibu bapa. Sebaliknya perhatian mereka hanya tertumpu kepada permainan mereka dan alam sekeliling yang ingin diterokai. sumber

Betullah... saya silap dan saya terlupa kerana tidak memahami kehendak dia.. Sebenarnya adam inginkan perhatian kami. Sebelum ni hanya dia je dilayan tapi bila dia perlu berkongsi kasih dengan adiknya, itu yang dia keluarkan macam-macam ragam kot sejak akhir-akhir ni.

Tips atasi masalah kuat marah pada anak :
1) Fahami bahasa anak dan bertanya lemah lembut kepadanya. Pandang muka dan tatap matanya.
2) Luangkan masa dengan anak.
3) Ajarkan anak dengan perkataan 'tunggu sebentar boleh' sekiranya anak perlukan sesuatu tapi anda sedang sibuk. Jangan buat tak tahu atau acuh tak acuh.
4) Cuba fahami personaliti anak.
5) Sentiasa ingatkan diri anda dengan sikap positif anak, keletah anak dan karenah anak yang memghiburkan. Tumpu pada kelebihan itu dan jangan ingati kekurangan anak.
6) Doakanlah yang baik-baik untuk anak.

Semoga saya mampu atasi sikap kuat marah saya yang dah mula ada ni.. adam anak yang baik cuma dia perlukan perhatian je.Bab belajar adam nampaknya cerdik tapi sikapdan perangai  pun kenalah cerdik juga kan.

7 Komen Cerita Hati:

Masya said...

samalah kdg2 sya pun mcm tu.. sudahnya mair kata.. ibu ni asyik marah amir sahaja...

Unknown said...

adam nak perhatian ye...sian adam..sy pon pernah jd cam ayu dlu bila wina baru lahir..

Anonymous said...

gd one, apapu kalau bab anak2 mmg kena sabar byk !

Cikrosecute said...

kadang2 akak pun cam tue dengan anak2...kita tegur banyak kali tak dengar huhuhu

AdaM Hawa said...

Nk perhatian.. ibu..

LYAfrina said...

btul tu ayue.. ekceli adam tu nk perhatian.. ye la.. slama ni dia sorang.. maybe bla dh ada adik ni dia rasa mak ayah lbhkan pd adik.. normal la camtu..cuma kt je la sbg ibubapa kna faham & bjk atasinya kan..

Puan Kutu said...

mula2 je tu..sementara nak biasakan diri..kit pun manusia biasa melakukan kesilapan..pasni cuba kurangkan marah2 adam,terangkan kenapatakboleh bising n so on..Insyaallah klu beri perhatian lebih kt adam,dia akan ok n mendengar kata

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

♥ Copyright © 2013 reserved to Myself. Template Edited by Cik Rose Cute