Selamat berkunjung ke blog saya. Semoga kunjungan anda dengan niat yang baik. Blog ini sekadar mengisi ruang waktu cerita hidup saya dan aktiviti homeschooling saya bersama anak-anak. Semoga bermanfaat untuk semua. Wassalam.

Lovely Followers

Friday 19 April 2013

Seriously, sakit gigi lagi!!!


Ngilu...pedih gusi dan segala seangkatan dengannya. Makin menjadi-jadi pulak dah di trimester 3 nih. Saya dah 35 weeks dan masa nilah nak datang sakitnya tu. Parah sungguh nak menahan.. Gigi geraham yang bongsu macam ada problem ajer.. Kat situlah sakitnya tapi seluruh gusi rasa ngilu. Time pregnant camginilah.. Sebelum pregnant takde pulak nak sakit giginya kan. Betullah yang saya dah kekurangan kalsium sebab kalsium dah banyak pergi kepada baby. Inilah kegagalan dan kesilapan saya yang kurang amalkan pemakanan segala bagai jenis kalsium yang sepatutnya diamalkan ibu-ibu hamil. Habis sangat pun kan saya minum susu je dua gelas sehari. Saya lebihkan menjaga Hb tapi terlupa mengambil kalsium secukupnya. Jadi jangan jadi macam saya yer yang sangatlah liat nak jumpe doktor gigi. Kalau tak sakit memang tak pergi dating ngan doktor gigi. Teruk kan?? Hihik.. Bab anak pandai pulak ajar jumpe doktor gigi kan tapi ibu dia sendiri penakut yang amat.... (^_^)

Takkan nak cabut kot gigi geraham tu? Emmm.. next week kalau sakit teruk yang tak tertanggung dah, harus kena jumpe doktor gigi tengok camne. Haha.. Mesti doktor cakap, itulah datang checkup je awal pregnant hari tu, lepas tu terus tak datang lagi dah. Sakit baru datang balik kan.. Muahaha.. Kalau boleh tampal oklah tapi kalau kena cabut, maybe kena postpone lepas bersalin.. Adoiilahai kan.. 

Penangan sakit gigi ketika hamil ni dan setiap kali hamil memang saya alami masalah sama yang perlu tinggal kenangan cabut gigi jugak agaknya. Masa pregnant kan Adam dulu kandungan 6 ke 7 bulan kot memang cabutlah sebatang, berani erk cabut? Huhu.. Terpaksa sebab tak tahan sangat masa tu, doktor tengok Hb  OK dan takde sakit darah tinggi atau kencing manis, itu yang dibenarkan cabut. Yang second ni dah kahir-akhir pregnant baru rasa sakit giginya. Bila sakit gigi............ semua rasa nak marah jer. Rasa malas dan rasa tak best sangat. Mulalah cepat je hanginnya... Sakit gigi lagi parah dari sakit lain sebab sakit gigi buat saya jadi moody. Grrrrrr....... Sabar.. sabar.. Sakit itu kan ujian.. Senyumkan aje diri dan cuba berlagak macam tiada apa-apa rasa.. (^_^)

Nota : Nanti kena keluar beli ubat kumur mulut dulu.. Kot la boleh kurang sikit rasa sakit tu.

1 Komen Cerita Hati:

Chic Na said...

kalau sakit gigi mmg terus badmood la. huhu..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

♥ Copyright © 2013 reserved to Myself. Template Edited by Cik Rose Cute