Selamat berkunjung ke blog saya. Semoga kunjungan anda dengan niat yang baik. Blog ini sekadar mengisi ruang waktu cerita hidup saya dan aktiviti homeschooling saya bersama anak-anak. Semoga bermanfaat untuk semua. Wassalam.

Lovely Followers

Tuesday 16 April 2013

Sakit gigi, kurang kalsium??


Bila dah nak last-last trimester ni tiba-tiba rasa sakit gigi pulak.. kadang-kadang je datang sakitnya tu, ngilu je gusi ni. Masa pregnantkan Adam dulu pernah juga kena sakit gigi dan siap cabut lagi sebatang gigi gara-gara tak tahan sangat menahan sakit. Seingat saya masa tu kandungan 6 bulan camtulah. Kurang kalsium kah?? Walhal kan masa Adam setiap bulan duk telan minum susu anmum materna dan obimin. Tapi yang second ni kurang sikit minum anmum tu, masa awal-awal hari tu je minum... Ada orang kata cabut gigi masa hamil tak boleh? Ye ker? saya cabut je masa Adam dulu. Hihik.. (^_^) dan yang second ni tak cabutlah kot.. kalau buat rawatan pun lepas bersalin dan habis pantang nantilah agaknya.

Kenapa ketika hamil sakit gigi menjadi-jadi?
Ketika hamil, gusi juga mudah bengkak dan mendapat jangkitan berpunca daripada perubahan hormon yang menyebabkan bertambahnya pengaliran darah di dalam badan
“Kebiasaannya, ibu mengandung mengalami sedikit pendarahan pada gusi mereka dan ia biasanya berlaku ketika memberus atau melakukan flos di celah gigi". 

“Gusi bengkak atau gingivitis jika tidak dibiar melarat boleh menyebabkan penyakit gusi kronik atau pun dipanggil periodontal disease yang akhirnya menjejaskan bayi dalam kandungan. Kesannya, ibu mungkin bersalin awal atau bayi tidak cukup berat ketika lahir,” 

Tips penjagaan gigi semasa hamil :
~ Gosok gigi sekurang-kurangnya dua kali sehari
~ Gunakan berus yang lembut dan gosok secara perlahan-lahan dan berhati-hati
~ Jika gigi sensitif, gunakan ubat gigi khas untuk gigi sensitif
~ Jika gusi berdarah, rawat dengan ketulan ais
~ Flos gigi setiap hari. Jika boleh, setiap kali selesai makan
~ Kurangkan gula dan makanan manis, termasuk biskut, kek dan minuman soda
~ Dapatkan pemeriksaan gigi secara berkala 

Jumpa doktor jika:
~ Gusi berdarah dengan banyak 
~ Gusi sangat sakit
~ Nafas berbau busuk tidak hilang walaupun selepas memberus gigi
~ Gigi longgar
~ Ada benjolan atau ketumbuhan dalam mulut
~ Gigi terasa sakit
sumber : Bharian.com.my

Apa nak buat kan. Terpaksalah saya tahan sakit gigi yang kadang-kadang datang ni dengan harapan janganlah menjadi semakin menjadi-jadi.. Mujurlah boleh juga kunyah dan makan. Kalau sampai tak boleh makan tu yang parah tu dan memang kena refer doktor gigi la jawabnya. Kurang kalsium kot saya ni.. lalalala.. 

2 Komen Cerita Hati:

Chic Na said...

kakak angkat cikna cakap sakit gigi sebab kalsium ibu dah kurang, banyak pegi kat baby utk pertumbuhan tulang & gigi dia. sbb tu kena minum banyak susu & amek supplement.

Masya said...

saya gigi tgh berlubang ni.. sakitnya yaraabbii.. nak cabut tkt huhuhuhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

♥ Copyright © 2013 reserved to Myself. Template Edited by Cik Rose Cute