Selamat berkunjung ke blog saya. Semoga kunjungan anda dengan niat yang baik. Blog ini sekadar mengisi ruang waktu cerita hidup saya dan aktiviti homeschooling saya bersama anak-anak. Semoga bermanfaat untuk semua. Wassalam.

Lovely Followers

Wednesday 24 April 2013

~Beginning Math Skill~

Ajar tambah menambah nombor pulak... Over kan saya? Hihi.. Walaupun Adam masih belum faham sepenuhnya macamana cara nak menambah tu tapi dia cuba jugak buat. Cara dia............. dia akan kira semua gambar atas kertas tu dan matchkan pada jawapan nombor sepatutnya dengan clothespins. 
 Saya download tool ni kat SINI.
Tengah kira berapa jumlah semuanya.. Dia tahu itu simbol tambah ( + ) cuma dia tak reti je nak terus sebut  3 + 4 = ?
Sebab tu dia kira je semua dulu, lepas tu baru dia sebut semua sekali tambah sama dengan nombor berapa.. Hihik.. (^_^)
Saje je saya bagi Adam berkenal-kenalan dengan aktiviti tambah-menambah nombor walau sebenarnya over je macam dengan tahap umur dia. Sebabnya kan, selalu sangat saya tengok dan dengar dia duk menyanyi, 
1 jari +1 jari = 2 jari, lepas tu 2 +2 = 2.... ??? pelik pulak kan dengarnya tu dan tambah lain-lain lagilah pelik jadinya. Hihik...

Nota : Adam sekarang dah boleh mengira dan kenal nombor 1-20 dengan baik. Bila dah camtu, dia overlah pulak nak kenal nombor yang lagi banyak.... Sekarang dah start ajar dia mengira 20-30 pulak. Oklah juga... mudah juga dia nak sebut dan kenal dengan bantuan aktiviti puzzle. Puzzle tu sebenarnya dari nombor 1-50, cuma kenalkan Adam satu per satu dulu.

2 Komen Cerita Hati:

Chic Na said...

ok je biasa2 kan dia dulu kan. lagipun adam nampak berminat je.

Masya said...

good job ibu hihihihihi....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

♥ Copyright © 2013 reserved to Myself. Template Edited by Cik Rose Cute