Selamat berkunjung ke blog saya. Semoga kunjungan anda dengan niat yang baik. Blog ini sekadar mengisi ruang waktu cerita hidup saya dan aktiviti homeschooling saya bersama anak-anak. Semoga bermanfaat untuk semua. Wassalam.

Lovely Followers

Saturday 23 March 2013

Buku yang saya guna untuk adam belajar membaca

Saya nak berkongsi sedikit tentang set buku bacaan yang saya guna untuk ajar adam membaca bila ada sahabat blogger yang bertanya saya guna buku apa. Sebelum ni ada saya postkan tentang saya beli hadiah masa birthday dia.
Set buku Bacalah Anakku keluaran ReadNetwork ni saya beli kat kedai buku SMO dengan harga RM36.90 tapi sebab jadi ahli, dapatlah diskaun sikit dan bayar dengan harga RM33.21. 

Saya mula ajar adam dengan buku 1 pada hari jadinya dan seminggu lepas tu, dia dah mulakan buku 2 dan sekarang dia dah di buku 4. Bila anak dah boleh gabungkan bunyi sikit-sikit untuk baca perkataan, itu dah buat saya happy dan semakin teruja nak ajar dia lagi. Berbaloi rupanya saya beli buku ni. Tapi dah banyak kot tadika guna kaedah fonik dalam ajar kanak-kanak membaca. Bagusnya buku ni sebab ada disediakan cd untuk panduan kita cara sebutan bunyi dan juga flash kad pun disediakan bagi memudahkan kita nak ajar anak. Saya pun memang banyak guna flash kad dalam ajar Adam sebut dan gabung bunyi tu. Contohnya, kalau hari ni saya ajar just baca dengan tengok buku, besoknya pulak saya tukar ajar guna kaedah permainan bahasa pulak. Sebenarnya ada kursus tau untuk buku ni tapi saya tak pergi kursus pun, teringin jugak tapi entah bilalah agaknya kan berkesempatan. Hihik.. Saya just buat research sikit-sikit untuk dapatkan info dan belajar cara bunyi huruf dengan betul berpandukan cd tu je. 
~picture dr pokcik google~
Untuk lebih membantu anak dalam menguasai kemahiran membaca, ada jugak buku aktiviti tau untuk anak-anak macam pic kat atas tu. Tapi saya belum beli lagi buku ni dan masih menunggu stok kat kedai buku yang selalu saya pergi tu ada. 
Memang nak jugak beli yang ni. Hihi..

Entry ni bukan saya nak menjual ke apa yer. Saje je nak berkongsi dengan sahabat semua tentang buku ni kot-kot lah ada yang berminat kan nak try beli juga dan masih mencari-cari buku apa yang sesuai untuk anak mula belajar membaca. Saya mulakan ajar BM dulu dan nanti barulah saya beli set Read Easy pulak untuk BI. Ajar satu-satu dulu, kalau tak... mahu pening Adam nanti nak paham. :)

Nota : Kalau nak tahu banyak lagi info tentang buku ni, bolehlah intai-intai kat sini.

3 Komen Cerita Hati:

adda syuhada said...

nanti nak cari jugak la..

LYAfrina said...

owh..buku bacalah anakku tu y lya nk beli aritu la.. nmpk nyer, bgus gak buku ni...

Masya said...

saya pun tengah mencari buku BI yang sesuai untuk amir.. bukan apa... nak sama² ajar jugakkan.. biar dia okk skit...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

♥ Copyright © 2013 reserved to Myself. Template Edited by Cik Rose Cute