Selamat berkunjung ke blog saya. Semoga kunjungan anda dengan niat yang baik. Blog ini sekadar mengisi ruang waktu cerita hidup saya dan aktiviti homeschooling saya bersama anak-anak. Semoga bermanfaat untuk semua. Wassalam.

Lovely Followers

Thursday 27 September 2012

Dia semakin bijak membantu.........


Walau kekadang ragamnya boleh hilangkan kesabaran terutama abah dia. Hehe.. Antara saya dan abahnya, abahnya lebih tegas dan garang. Mesti kena ada sorang tegas dan sorang lembut kan dalam mendidik anak-anak.. Walau kekadang dia suka tarik perhatian dan aktifnya terlampau yang suka lompat dan panjat sana sini tu. Namun, adakalanya dia semakin bijak membantu............. Itulah si kecil kesayangan saya.

Situasi ketika saya sedang terbaring tak larat nak bangun sebab batuk dan pening.
Adam : Ibu sakit ke, sakit makanlah ubat.
Saya : Adam tolonglah ambilkan ubat kat ibu, dalam peti tu.

Terus dia bergegas ke peti sejuk dan ambilkan ubat batuk + picagari yang dia punya. Saya terketawa jugak sebab dia kata, "Pinjam yang adam yang ni ye (sambil tunjuk picagari dia tu)". Saya minta tolong dia ambilkan sudu, dia tolak kerusi dekat dengan kabinet tempat saya letak sudu (maklumlah masih belum cukup inci kan..hehehe) dan ambilkan sudu. Lepas tu, dia ambilkan selimut untuk saya dan kata, "Ibu rehat yer".

Situasi bila dia tumpahkan sesuatu kat lantai.
Dia akan terus ambil kain dan lapkan tempat yang dia tumpahkan tu. Kononnya takut kena marah atau dia selalu tengok saya buat camtu? Sebab kan bila saya tanya,"Adam buat ape tu?". Dia akan kata, "Adam mintak maaf ibu". Hehehe..

Situasi bila saya nak jemur kain baju.
Pun sama........ dia akan menyibuk duk tepi saya dan cari baju dia dalam bakul tu. Kemudian dia ambil hanger kecik khas untuk jemur baju dia dan cuba jemur baju dia sendiri. Saya tak buli ye, dia yang sibuk nak buat jugak walau kadang tu rimas jugak saya ni  bila dia menyibuk je nak tolong sama. Hihik.. Tapi tak selalu lah, kadang-kadang bila dia datang mood rajin dan mengada dia tu jer.. :)

Terima kasih anakku..
Semoga kamu akan selalu ringan tulang membantu Ibu dan Abah.

5 Komen Cerita Hati:

Chic Na said...

bagusnya adam. rajin membantu. untungla ayu. ;)

rieda_ffya said...

gud job adam...pastikan sampai besau pandai toolong ibu ye...

Masya said...

kene ajar dr kecik kan.. supaya dia bisaer buat... kalau x nanti sape lagi nak tlg kt... anak sy ikut mood kalau nak nolong..

IntaNBerliaN said...

alhamdulillah.... baik adam.. ank yg rajin tlg ibu... :-)

mama aryan said...

bagus adam..moga2 adam akak tu pun mcm adam ayu ni jugak nanti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

♥ Copyright © 2013 reserved to Myself. Template Edited by Cik Rose Cute