Selamat berkunjung ke blog saya. Semoga kunjungan anda dengan niat yang baik. Blog ini sekadar mengisi ruang waktu cerita hidup saya dan aktiviti homeschooling saya bersama anak-anak. Semoga bermanfaat untuk semua. Wassalam.

Lovely Followers

Wednesday 13 June 2012

-Anak meragam bila mengantuk dan baru bangun tidur-


Pernah tak berdepan dengan situasi ini? Stress tak kadang-kadang tu? Oh, aku pun kadang tu naik pening bila dia meragam tiba-tiba. Ini mesti mengantuk sangatlah tu yang nak merengek dan meragam je kerjanya. Kadang tu, kalau dia baru bangun tidur.... haaa jangan ditegur dia dulu, karang dia mengamuk tak pasal-pasal. Kena bagi dia bertenang dan mood stabil dulu barulah dia boleh main dengan elok lepas tu. Kena 'panas enjin' dulu kata orang. Itulah dia anak yang sedang membesar, hari ni ragam lain besok lain pulak. 

Macam petang semalamlah, dia baru bangun tidur. Aku bawak ke taman mainan tapi dia moody pulak. Haih... kena tunggu setengah jam baru lah mood dia elok balik. Semua budak yang nak main dengan dia, boleh dia buat tak tahu dan marah budak tu. Alahai adam........... Tapi itulah kan budak-budak. Diorang pun ada masa perlu bertenang jugak sama seperti kita jugak kan. Apa yang penting kita kena ambil kisah dan tahu cara tenangkan dia kalau dia meragam, betul tak?

Tips memujuk dan tenangkan anak yang meragam :
*** tenangkan diri kita dulu barulah pergi dekat dengan anak dan tanyakan anak kenapa dia begitu dan sebaiknya berikan pelukan untuk dia.
*** cuba penuhi apa yang dia mahukan, contohnya kalau dia nak tidur, berikan dia tidur dengan selesakan tempat tidurnya.
*** pujuk dia dengan cara yang betul dan bukan marah atau tinggi suara terhadapnya.

Kalau aku lebih suka peluk dia dan cuba nasihatkan dia yang salah perangai dia macam tu. Sungguh penuh cabaran dalam mendidik anak ni dan terkadang tercabar jugak kesabaran aku ni. Sekarang ni  pulak kan, Adam kuat betul merajuk dan merengek. Kalau perut dia lapar lagilah meragam macam-macam. Huh... Sabar jelah.

Nota : Kalian ada tips lain tak macamana nak pujuk anak yang meragam dan jadi manja semacam je ni..  :)

5 Komen Cerita Hati:

LYAfrina said...

wah..tips ni sgt2 bagus.. mmg adakalanya..

asya peel dia..kalo x cko tdo..mula la ..ada je mde y xkena.. merengek & mcm2 la.. kdg2 kalo tgh tdo pon.. kjut dgn cara x btl pon xleh.. mula la mgamuk

Chic Na said...

kalo anak buah cik na meragam ms bgn tido. hanya papa dia je yg boleh pujuk. :)

adda syuhada said...

sama la ngn anak adda...mata dh nangtuk tp xnk tido..meragam la jawabnya...adehhh menguji kesabaran betull...

IntaNBerliaN said...

mmg tips ni sgt2 bgus n berguna...

CtAyue said...

@LYAfrina
adam pun camtu jugak.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

♥ Copyright © 2013 reserved to Myself. Template Edited by Cik Rose Cute