Selamat berkunjung ke blog saya. Semoga kunjungan anda dengan niat yang baik. Blog ini sekadar mengisi ruang waktu cerita hidup saya dan aktiviti homeschooling saya bersama anak-anak. Semoga bermanfaat untuk semua. Wassalam.

Lovely Followers

Thursday 17 May 2012

Tensionnya bila dapur banyak semut!!




-ihsanpokcik google-
Semut oh semut!!! Baru je aku buat air teh, si kecik tu dah datang singgah dengan bawak geng-geng dia sekali. Pantang ada makanan atas meja terus datang menerjah. Dah dialih ke tempat lain pun datang jugak. Huh, tension jugak kekadang dibuatnya. Nak kata tak mengemop lantai, mop aje tapi tidaklah hari-hari. Penat gak mau mop hari-hari kan. Yang peliknya, semakin menjadi-jadi pulak wabak semut kat rumah aku ni. Tak tahulah mana datang. Mungkin dari dalam stor kat dapur tu kot. Kena buat spotcheck lah nampaknye nanti ni. Aku ingatkan rumah aku je, jiran aku pun tension dengan situasi wabak semut tu. Hahaha.. Kalau setakat gitu-gitu je takpelah.. ini pantang bau manis sikit terus dia terjah.. sakit jugak hati kan. 

Sorry ye aku merepek pasal semut pulak hari ni. Macam korang tak pernah marah ngan semut kan.. Hahaha..

Hari itu masa tinggal rumah balik kampung seminggu, masuk je dapur, ku tengok penuh semut atas meja lah, kat lantai lah. Buka pulak balang gula tengok penuh semut kat dalam tu. Bila takde orang kat rumah, pandai pulak dia menerjah itu ini ye, padahal balang tu tutup elok je. Pelik jugak tu.. cerdik sungguh semut-semut ni. Aku memang tak pernah letak bunga cengkih dalam balang gula, bila dah cuba barulah si semut tu tak masuk dah. Dengan menggunakan khidmat pokcik google, dapatlah beberapa tips cara nak halau semut dan lepas ni nak cubalah. Siapa yang punya masalah sama macam aku boleh lah try juga.

Tips halau semut di dapur :
1) Gunakan kapur tulis dan buat garisan di tempat-tempat yang semut selalu datang.
2) Sapu sedikit minyak di bekas gula atau bekas-bekas yang menjadi tarikan semut. :)
3) Letak cili kering dalam bekas yang ada semut, nanti semut tu akan keluar dari bekas tu dengan segera.
4) Masukkan beberapa asam keping atau bunga cengkih dalam bekas gula.
5) Masukkan beberapa biji bawang merah ke dalam bekas gula. Tak perlu kupas kulit bawang tersebut.
6) Celup kain bersih ke dalam minyak masak dan ikat kain tersebut pada tempat yang dikerumuni semut seperti balang gula, keliling meja dan sebagainya.

Nota : Harus ku cuba antara petua ini bagi selesaikan masalah semut tu. Semut oh semut, kau telah buat aku marah lah!!!  :)

3 Komen Cerita Hati:

AQ Eyfa said...

wah info yg bagus kat umah sye pun byk semut la

IntaNBerliaN said...

dulu umah sy pun ada smeut gak tp dia sendiri lari keluar.. skrg dh xda..

Masya said...

samelah rumah saya pun yg mesra haiwan tu.. tp semut tu jarang singgah kemakanan.. dia dok berderet² kat bucuò rumah.. tp rumah... buat sarang.. dalam rumah... mali kalau ade org dtg rumah...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

♥ Copyright © 2013 reserved to Myself. Template Edited by Cik Rose Cute