Selamat berkunjung ke blog saya. Semoga kunjungan anda dengan niat yang baik. Blog ini sekadar mengisi ruang waktu cerita hidup saya dan aktiviti homeschooling saya bersama anak-anak. Semoga bermanfaat untuk semua. Wassalam.

Lovely Followers

Monday 7 May 2012

Puding Triple-step by step-


Pagi tadi mood rajin datang. Maka nya berhasillah buat puding triple.Memang dah lama tak buat puding ni.. Kat sini nak share resepi dan step by step nak buat puding ni. Ada beberapa orang teman yang cuba resepi ni tapi bagitahu ku yang tak berapa menjadi dengan baik terutama kastard yang lembik. Okay, sini ada sikit sebanyak step yang nak ku kongsikan dan diharap dapat membantu kamu ye teman-temanku.. Harap lepas ni menjadi lah. Aku pun main ikut sesedap rasa dan gerak hati je buat.. :)


Sediakan bahan-bahan utama:
Kek swiss roll (ku guna london swiss roll yg kecik je kali ni tapi kalau boleh lebih elok pakai yang besar ye), Tepung kastard, 1 susu besar gula pasir, 2 cawan susu cair, setengah tin buah-buahan koktel, 1 kotak agar2 jelly kristal Nona, 2 cawan air.

1) Potong nipis kek swiss roll dan susun dalam loyang sampai penuh dasar loyang tersebut. Kalau swiss roll jenis besar buat satu layer je, kalau yang kecik macam ni ku buat 2 layer. Habis sesi menyusun, tuangkan sedikit air dari buahan koktel tadi untuk lembabkan kek. (kalau tak nak guna loyang, pakai tupperware pun OK jer)

 2) Masak 2 sudu besar tepung kastard, 2 cawan susu cair & 1 sudu besar gula pasir dalam kuali hingga ia betul-betul menjadi pekat dan mendidih sedikit. Kemudian tuangkan atas susunan kek tadi.

3) Taburkan pula buahan koktel tanpa air di atas layer kastard tadi.. Ambil buah-buahan nye sahaja.



4) Masak agar-agar jelly nona dengan 2 cawan air dalam kuali dan kacau hingga ia larut & mendidih. Kemudian tuangkan di atas puding tadi. Siap dan sejukkan lah dalam peti sejuk. Nak lagi best sejukkan lah semalaman.

Okay.. Dah siap dah dipotong dan boleh dimakan.. 
Selamat Mencuba.  :)





3 Komen Cerita Hati:

rieda_ffya said...

sedap nih...nak skit ayue...hee

AdaM Hawa said...

dah lama betul x buat ni.. sy suka pakai swiss roll pandan.. hehehe.. teringin lak tetibe..

IntaNBerliaN said...

senang je ek resepi ni.. nak try lah nanti.. kne g beli bhn2 dulu..hihii :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

♥ Copyright © 2013 reserved to Myself. Template Edited by Cik Rose Cute