Selamat berkunjung ke blog saya. Semoga kunjungan anda dengan niat yang baik. Blog ini sekadar mengisi ruang waktu cerita hidup saya dan aktiviti homeschooling saya bersama anak-anak. Semoga bermanfaat untuk semua. Wassalam.

Lovely Followers

Saturday 19 May 2012

-Hobi Baru-


Uppsss.. Hobi apa pulak lah aku kali ni erk? Selain membaking.. Ada satu lagi benda yang menarik perhatian aku sekarang ni. Aku tengah giler nak belajar make-up. Belajar kat mana? Oh, google aje lah cara nak belajar mekap dengan betul. Sebelum ni hanya pandai mekap yang simple-simple aje. Bila dah giler nak mekap, maka giler lah jugak beli barang-barang mekap kan. Habislah nanti tiap bulan kena tambah pulak belanja untuk mekap. :) 

Tapi Abah Adam suka je. Tak kisah pun dan sebelum ni pun dia pernah belikan aku barang mekap cuma aku je malas nak mekap beria sangat. Kalau keluar pun just mekap simple je. Tapi kan, bila dah cuba mekap dengan cara yang betul supaya taklah nampak pelik sangat kan, ada semacam terbit rasa sedikit confident gitu.. Cantik untuk suami dan jugak cantik untuk keyakinan diri sendiri tak salah kan. :)

Hasil pelaburan untuk bulan ni. :)

Ini kawan yang make-up kan masa dia ajar aku cara mekap. Sempat jugak belajar dengan dia hari tu.

NotaPermasalahan memakai mekap dengan amat tipis sehingga tidak boleh dibezakan dengan wajah yang tidak memakai mekap serta tujuan tujuan memakainya hanya agar wajah kelihatan berseri maka itu tidak mengapa. Ini kerana mekap tersebut tidak menjadi bahan perhatian orang lain lebih-lebih bagi lelaki serta tidak termasuk dalam cara bermekap jahiliyah pertama. Hal itu hanya setakat memperlakukan wajah dengan baik. Ini adalah berhias yang diperbolehkan secara syar’i. Aisyah r.a. juga pernah memperbolehkan sahabiyat dan hamba perempuannya untuk memakai alat kosmetik dengan dengan tipis.
Para sahabiyah juga biasa memperbincangkan perihal mencelak kedua belah mata. Mereka mengkategorikannya sebagai perhiasan zahir yang tidak mengapa dilakukan.Apabila memakai mekap bertujuan untuk menghias muka dan berubat yang tidak diketahui orang lain kecuali para ahli dan wanita, maka itu tidak mengapa.

1 Komen Cerita Hati:

P#eoniX said...

pergh!!!lain muke...x leh komen lelebih sbb x pakai make-up....hakhakhak...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

♥ Copyright © 2013 reserved to Myself. Template Edited by Cik Rose Cute