Selamat berkunjung ke blog saya. Semoga kunjungan anda dengan niat yang baik. Blog ini sekadar mengisi ruang waktu cerita hidup saya dan aktiviti homeschooling saya bersama anak-anak. Semoga bermanfaat untuk semua. Wassalam.

Lovely Followers

Sunday 11 March 2012

Oh Karamel.....





Hai Rakan-rakan blogger ku.

Malam tadi saya buat kek karamel. Tapi try yang versi puding tebal. Selalu buat memang tak pernah jadi macam ni pun. Mungkin malam tadi saya ter excited sangat sebab macam dah agak lama tak buat kek ni. 

Ini pic Kek Karamel ikut resepi yang biasa saya buat. Dah berkali-kali buat pakai resepi ni, memang menjadi..




Resepi boleh refer kat entri ini.

Dan ini pulak, kek karamel terkena sumpahan. Hehe.. Konon nak lah bagi puding karamel tu tebal sikit kan. Ku tambah lah susu cair 400ml, tambah lagi telur 2 bijik dan gula 140gm. Kek span tu ikut resepi asal. 




Sepatutnya memang dah OK dan akan cantik. Tengok tu, masa dalam oven bukan main tinggi je naik. Tapi memang gebu pun span nye. Cuma kesilapan teknikal sikit je, jadilah rupe seperti sebelah tang karamel ajer.. Hehehe.


Nak tahu kenapa boleh jadi macam ni. Dan kalau boleh cuba elakkan yer :

1) saya terketuk loyang di tengah2 masa nak terbalikkan kek tu. ( sepatutnye tak payah ketuk2 pun yer )
2) saya terus kuarkan dari oven setelah masak. ( sepatutnye kena biar dulu dalam oven 10minit )
3) Belum sejuk, dah saya terbalikkan kek tu.. ( Sepatutnye kena tunggu sejuk )

Entahlah kenapa malam tadi saya jadi loklak (paham ke? hehehe) macam tu. Saya mungkin penat kot plus dah ngantuk.. Hehe.. Tapi kek ini tetap boleh di makan. Still sedap macam biasa saya buat walau rupa hancuss.. Lepas kejadian ni, rasanye saya akan terus setia pada resepi yang selalu saya pakai tu jelah. Sebab yang itu memang tak pernah jadik camni pun. Hahaha... Patutlah kenapa ramai yang tak berani nak try buat kek ini sebab memang cerewet dan kena betul-betul sabar. Hehehe...



p/s : Nak try lah versi lain sikit utk penambahbaikan lah konon kan. Silap sikit ketuk loyang je pun terus hancuss rupa nyer.. So, sesiapa yang nak try buat ini kek, dun worry.. Try ajer... "Practice Make Perfect.". Kan.. Kan...



0 Komen Cerita Hati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

♥ Copyright © 2013 reserved to Myself. Template Edited by Cik Rose Cute