Selamat berkunjung ke blog saya. Semoga kunjungan anda dengan niat yang baik. Blog ini sekadar mengisi ruang waktu cerita hidup saya dan aktiviti homeschooling saya bersama anak-anak. Semoga bermanfaat untuk semua. Wassalam.

Lovely Followers

Thursday 22 March 2012

Bila tension saya makan coklat



Coklat memang best. Mana ada orang yang tak suka coklat kan. Semua orang suka. Siapa suka sila angkat tangan. Hehehe.

Coklat adalah ubat penenang saya kala saya pening atau tension. Pelik ke? Tak kot sebab ramai jugak orang yang bila tension akan cari coklat. Hehe.. Coklat apa pilihan korang? Kalau saya of course lah cadbury kan. Yang hazelnut & fruitnuts..Hehe... Nyum..Nyum..

Tapi kenapa ada sebilangan ibu bapa yang tak bagi anak-anak mereka makan coklat? Sebab takut rosak gigi kan. Sebenarnya coklat ni banyak jugak kebaikan nya kalau kita makan tapi janganlah kerap sangat. 

Saya suka makan coklat bila kepala mula rasa mahu pening. Memang dari dulu lagi kalau rasa tension semacam je akan pergi borong satu atau dua bar coklat cadbury. Sehari je boleh habis. Hehe.. Macam semalam, habis satu bar coklat yang dibeli encik suami saya makan. :)



Nak tahu apa kebaikan coklat?? Antaranya :

1) sesuai dijadikan makanan gantian ketika aktiviti riadah.
2) coklat ada 'anti-oksida' yang boleh membantu melambatkan proses penuaan.
3) melegakan tekanan darah tinggi dan menstabilkan hormon.
4) 'phenylethylamine' yg ada dlm coklat boleh mententeramkan emosi dan jiwa.
5) kaborhidrat yg ada dlm coklat juga boleh meningkatkan paras serotonin dalam otak yg boleh berikan ketenangan dan kegembiraan.
6) membantu tingkatkan daya hafalan dan kuatkan memori.
7) mengurangkan risiko sakit kardiovaskular.
8) Membantu memulihkan saraf yang letih.

So, jangan marah kalau anak anda suka makan coklat sebab ia bagus sebenarnya. Tapi lepas tu suruh lah mereka gosok gigi yer.

2 Komen Cerita Hati:

P#eoniX said...

kalau saya tensen ske makan aiskrim cokelat....hehehhhe....x brani makan bebanyak takot gigi rosak....makan aiskrim pon gg boleh rasak gak....janji bukan amalkan selalu...ye dak??

Masya said...

suke makan ciklattt.. lagi² masa mengandungkan amir dulu....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

♥ Copyright © 2013 reserved to Myself. Template Edited by Cik Rose Cute