Selamat berkunjung ke blog saya. Semoga kunjungan anda dengan niat yang baik. Blog ini sekadar mengisi ruang waktu cerita hidup saya dan aktiviti homeschooling saya bersama anak-anak. Semoga bermanfaat untuk semua. Wassalam.

Lovely Followers

Tuesday 6 March 2012

Berjiran tapi tak kenal???



Jiran...... Semua orang tahu apa itu jiran, siapa itu jiran kan. Jiran ni orang yang duk sebelah umah, depan, belakang, satu level, 1 blok dan 1 taman lah. Hehe..

Saya memang ramai jiran. Yup memang ramai jiran sebab duk 1 blok ni ada 16 rumah = 16 family lah. Tu tak termasuk blok2 bersebelahan nya. Hehe.. Tapi kan, nama je tinggal 1 blok, yang saya kenal hanya lebih kurang 4 family aje, yang kenal nama, selalu sembang lah. 

Tertanya-tanya jugak, yang lain-lain tu mana pergi entah. Lalala... Saya ke yang sombong atau mereka yang sombong??  Hahaha.. maybe sebab ramai yang weekend husband, wife diorang duk jauh kot. Sekali sekala je dtg.. Tu yg tak jadi kenalan tu. Hahaha..

Memang ada orang tak hairan pun kat jiran, buat dek je walau terserempak kat tangga ke, lift ke kan. Tapi tahukah anda yang sebenarnya penting untuk kita kenal siapa jiran kita. Bukannya nak BZ body pun, cukuplah kenal nama & boleh sembang sikit2 jadilah kan. Ini tak, kalau ada yg bertanya kenal tak si pulan si pulan ni, kita tak tahu. Padahal rupenya sebelah umah. Hahaha... Tu yang tak berapa nak faham tu, malu jek. 

Lagi satu, kalau lah nak balik kampung, pada siapa kita nak tolong harapkan tengok-tengokkan rumah kalau bukan jiran. Kalau tak kenal jiran, cmne tu? Buatnye ada perompak masuk rumah kita / rumah jiran kita, bukannya kita tahu kan. Sebabnya apa... sebab tak kenal siapa jiran kita. So, janganlah sombong untuk kenal jiran.





Ihsan pokcik google lagik. Hehehe


p/s : Amalkanlah sikap bertegur sapa dan memberi salam. Bukan luak pun if bagi salam. Senyum pun takpe dah... Tak rugi ape-ape pun.. Kan.. Kan.. Lalalala. :)



2 Komen Cerita Hati:

rieda_ffya said...

betui tu...kadang2 niat nak menyapa tp memandangkan diorg mcm x nak bersapa je..tu yg angin kite pn x wape nk tegur dlu...tp at least kite cube dlu....

Masya said...

btl tu.. sy sampai sekarang xtau nama jiran belakang rumah sy.. sbb susah nak jumpe.. dia pun jarang bukka pintu.. sy ni pulak jenis klu masak mmg nak bukak jer pintu belakang tu.. pintu grill xdelah sy bukak hihihihihi....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

♥ Copyright © 2013 reserved to Myself. Template Edited by Cik Rose Cute