Selamat berkunjung ke blog saya. Semoga kunjungan anda dengan niat yang baik. Blog ini sekadar mengisi ruang waktu cerita hidup saya dan aktiviti homeschooling saya bersama anak-anak. Semoga bermanfaat untuk semua. Wassalam.

Lovely Followers

Wednesday 25 January 2012

kurus nye awak.....

Salam semua...



haaa... entri kt atas tu memang kena ngan saya..hehe.. emm.. sedih sebenarnya bila orang cakap sy semakin kurus.. tiap kali jumpe orang kg ke, member zaman study ke..mesti akan cakap dan tanya knp sy kurus sgt.. jeng..jeng.. soklan baik punye tu. emm.. entahlah erk knp... hehe.. macam lah sy dulu gemoks sgt.. tapi itulah, teringin jugak sy nie nk gemoks.. berisi sikit pun cukup lah. kembali kpd weight zaman study dulu pun dh OK. emm.. entahlah knp.. agaknya sy nie byk sgt pikir kot atau makan tak teratur mungkin itu lah sebab nya yang paling ketara.. emm.. so, misi tahun 2012 nie, kena tambahkan berat badan.. bukan turunkan yer..hehe... ramai orang nk kurus tapi saya nak gemoks.. :)

Kurus nie maknanya kekurangan berat badan..


Nie bbrp tips sy dpt dr sini di sini..  tapi sy olah sikitlah bahasa tu.. hehe. emm kena try follow nie untuk capai misi 2012 sy.


Berikut tips secara umum untuk meningkatkan berat badan :
1. Perbanyak makan (kalau nak menggemukkan badan, makan lebih banyak dari biasa) tapi harus tetap memperdulikan tingkat gizi yang dianjurkan. Dan bagi yang tidak biasa, jangan makan secara terus mendadak  sehari hingga lebih 5x makan.
2. Minum Susu, protein banyak terdapat di susu berprotein tinggi. Susu selain sihat juga dapat menggemukkan badan anda, khususnya susu full cream. Disarankan untuk minum susu jenis full cream dua kali sehari.
3. Perbanyak olahraga (bersenam ) agar aliran darah berfungsi lancar dan dapat mengedarkan seluruh protein keseluruh tubuh dengan baik. Dengan olahraga tubuh akan menjadi sihat, sehingga fungsi tubuh pun akan baik. Usahakan setidaknya dalam satu minggu minimal olah raga sekali. Dengan bentuk olah raga yang dapat membuat anda berpeluh. (yg nie mmg dh lame sy tak bersenam, jogging pun malas sgt)
4. Ngemil lebih banyak. ( tak pasti lah sy ape maknanye nih)
5. Niat yang kukuh dan usahakan yang teratur dalam menjalani program menggemukkan badan. Tunjukkan hasilnya minimal selama 1 bulan, usahakan agar dapat meningkat 10-15 kg dalam 1 bulan, targetkan agar 2 hari tubuh Anda meningkat sebesar 1 kg. (huhu, boleh ke yer?? )
6. Kunyah makanan Saat makanan didalam mulut maka kunyahlah sampai halus. Hal ini dilakukan untuk mempermudah kerja pencernaan. Apalagi makan-makanan yang sukar untuk dicerna kan. (emm.. kunyah snek ke? )
7. Bila semua dilaksanakan dengan sungguh-sungguh dan sesuai aturan, tapi tidak juga berat badan Anda meningkat. rujuklah konsultasi doktor terdekat, kemungkinan pencernaan Anda ada yg bermasalah.
8. Jenis makanan yang anda makan sesuaikan dengan aktiviti anda. Jika anda seorang yang banyak bergerak maka makanlah yang banyak mengandungi karbohidrat atau lemak. Kerana jika kelebihan, maka karbohidrat dan lemak akan terkumpul. Berbeza dengan protein yang tidak akan terkumpul dalam tubuh.
9. Tidur yang cukup. Tubuh kita minimal perlukan waktu 8 jam untuk rehat. Usahakan untuk selalu tidur yang mencukupi. ( yg nie mmg pun, sy sllu tido lewat, kena awalkan lah lepas ni..)
10. Kurangkan merokok. Apabila kamu merokok, maka kurangkan hal tersebut. ( sy tak merokok )
11. Juga amalkan memakan  telur satu kali sehari. ( yang nie memang kurang sy amalkan, tapi selalu telur tu sy guna wt kek je byk..hehehe )

Kadang jadi orang kurus sangat nie tak best jgk.. yelah orang tengok kita cam tak sihat walhal sebenarnya kita sihat.. So, saya akan cuba buangkan tabiat buruk saya yang kurang bersenam dan akan cuba makan dengan lebih teratur.. InsyaAllah...

0 Komen Cerita Hati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

♥ Copyright © 2013 reserved to Myself. Template Edited by Cik Rose Cute